Lever du med Gud på førsteplass, er i et kristent fellesskap, ber og leser i Bibelen, er ikke Guds ledelse langt unna

Lever du med Gud på førsteplass, er i et kristent fellesskap, ber og leser i Bibelen, er ikke Guds ledelse langt unna

Guds ledelse er enklere enn du kanskje tror.

Andakt

Hver søndag legges det ut en ny andakt, skrevet av en av iTros faste andaktsskribenter.

Denne andakten ble opprinnelig publisert på iTros nettsider april 2018.

Gud er ikke avhengig av at du gjør visse ting for at han kan lede deg.

Du derimot, kan være ganske interessert i å vite om du blir ledet av Gud eller ikke.

Hvilket kamera bruker du mest?

Tar du flest selfies, eller bilder av andre og omgivelsene dine med mobilen din? Svaret avslører kanskje noe om hvor selvopptatt du er. Hvem vi er opptatt av, preger hvem vi lytter til når vi trenger råd, og står på valg.

Det første bud i Bibelen sier: «Du skal ikke ha andre guder enn meg». Vi som er unge i dag har derimot et vanvittig fokus på oss selv. Det som betyr noe for oss er min suksess, min status og min ære. Hele samfunnet forteller oss at vi må sitte i førersetet i vårt liv.

Bibelen kaller derimot dette fokuset på oss selv for avgudsdyrkelse, og brudd på det første og fremste bud.

Den som kjører bilen styrer hvor en skal

Gud har den store oversikten. Ønsker du å bli ledet av Gud bør kanskje nettopp Gud få sitte i førersetet i livet ditt.

Når du overlater førerplassen til han, kan du gjerne be om tilgivelse for at du ikke har latt han slippe til før: At du har tilbedt deg selv, og ikke han. Han som er Herre over alt, og eneste som er verdig tilbedelse. (Åp 4,8-11)

«Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg.» (Matt 6,33)

Hvordan setter jeg Gud først?

Hvilke tiltak må jeg sette i gang for at Gud skal være i førersetet? Kristne lever annerledes enn samfunnet ellers, ved at vi ønsker å prioritere Gud foran andre ting. Når du bestemmer deg for hva du vil gjøre med livet ditt, skal et av spørsmålene være: Blir andre glad i Gud ved at jeg gjør dette?

I Apg 2,42 leser vi at det var noen ting de første kristne holdt fast på. De satte Gud i førersetet gjennom at de prioriterte tid til bibellesning, bønn, kristent fellesskap og nattverd i livene sine.

Konklusjonen blir da denne: Når Gud får førerplassen i livet ditt, når dine prioriteringer sørger for at Gud får påvirke deg gjennom bibel, bønn og kristent fellesskap, da kan du være trygg på at de valgene du tar er Guds ledelse – det er jo han som kjører.

John Olav Selstø

Andakt

Hver søndag legges det ut en ny andakt, skrevet av en av iTros faste andaktsskribenter.

Denne andakten ble opprinnelig publisert på iTros nettsider april 2018.