LEVENDE TRO: Sterkere enn døden

LEVENDE TRO: Sterkere enn døden

Her finner du det fjerde av seks bibelgruppeopplegg i serien Jeg Er.

Levende Tro

Levende tro er iTros bibelgruppeopplegg. Du kan bestille hefter til din bibelgruppe (20 kr/stk), eller få høstens opplegg i 6 deler gratis her på iTro annenhver mandag.

 

  1. Takk og be for samlingen
  2. Les Joh 11,1-44 hver for dere, og noter gjerne hva som treffer dere
  3. Lytt til: Deg være ære – Impuls
  4. Les teksten under, høyt i fellesskap
  5. Snakk sammen om spørsmålene nederst
  6. Del bønneemner og be for hverandre

Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø.

Det fremstår litt merkelig, hele denne situasjonen med Lasarus. En god venn av Jesus er alvorlig syk, og søstrene sender beskjed til Jesus om at de trenger hans hjelp. Allikevel velger han å drøye to dager før han reiser, og når han drar vet han at Lasarus allerede er død. Måten han forteller om det til disiplene, gjør at det blir tydelig: Dette var planen. Jesus skal bruke denne situasjonen til å vise sin storhet og makt.

Når han endelig kommer til vennene sine i Betania, har Lasarus vært død i fire dager, og Marta anklager Jesus: Du skulle vært her, så han ikke døde. Hun har tydeligvis tro på at Jesus kunne helbrede sykdom og nød, men nå som Lasarus er død tror hun alt håp er ute.

Jesu budskap må ha vært forvirrende. «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?»

Marta vet at det kommer en oppstandelse på den siste dag (v. 24), men Jesus sier at han er oppstandelsen? Hva skjedde egentlig nå? Skal Lasarus stå opp? Og: Om hun tror det?
Marta svarer med en gang: Ja, jeg tror! Jeg tror du er Messias!

Jesus er Gud

Jesus blir med Marta inn til byen, til hjemmet deres og til graven. Der vekker Jesus opp Lasarus fra de døde, like for øyene på mange mennesker. Det må ha vært helt utrolig å være der. En lys levende Lasarus kommer ut av graven, med likklærne på kroppen og over hele hodet.

Gjennom oppvekkelsen av Lasarus viser Jesus at han er Herre over liv og død. Jesus er ikke et vanlig menneske, eller et ekstra åndelig og moralsk godt menneske. Jesus er Gud selv og har den samme skaperkraften i seg. Derfor kan han gi liv til en død kropp. Jesus er Gud, han var med å skape denne verden og han er sterkere enn døden (selvfølgelig!).

Håp i møte med døden

At Jesus er oppstandelsen, gir oss håp i møte med døden. Vi trenger ikke frykte den, for vi vet at den fører oss til Gud. At Jesus er livet, gir oss håp og mening med livet vi lever her og nå.

Når Jesus sier at han er oppstandelsen og livet, viser han like etterpå at han har rett til å bruke så store ord om seg selv, fordi han demonstrerer sin makt når han gjør død til liv. Ennå har han ikke gjort den største maktdemonstrasjonen: når han seirer over døden for evig. På korset kjemper Jesus mot døden og går seirende ut av kampen. Påskemorgen proklamerer han denne seieren ved å stå opp av graven og vise seg for flere hundre mennesker. Jesus er slik. Han leverer det han har lovet. Fordi han kan.

Det vonde har ikke makt

Hva betyr det for oss å vite at han som er sterkest av alle lever i oss? Det vonde har ikke makt over oss når vi tror på Jesus. Det preger oss, men det binder oss ikke. Vi opplever alle mørke i livet, på mange ulike måter. Sykdom, sorg, smerter, å være plaga av angst, å bli svikta, å være ensomme, sammenligning, bekymring, ting vi er redd for, ting som hindrer og begrenser oss og holder oss igjen fra å leve livet fullt ut. Frykt ikke, Jesus vet hva mørke er, og han er sterkere enn mørket og døden! Det er lys der foran. Vi deler livet med Ham som er sterkest av ALLE!

Spørsmål til samtale

  1. Hva sitter du igjen med etter det du har lest nå?
  2. Prøv å sette ord på det du tror på: Hva betyr det for deg at Jesus er oppstandelsen og livet?
  3. Hvordan tror du det ville vært å se at Lasarus komme levende ut av graven etter fire dager? Hva ville du tenkt om Jesus?
  4. På hvilken måte gir Jesus oss håp for evigheten?
  5. Hvordan kan troen på Jesus gi trøst når livet er vondt?

Levende Tro

Levende tro er iTros bibelgruppeopplegg. Du kan bestille hefter til din bibelgruppe (20 kr/stk), eller få høstens opplegg i 6 deler gratis her på iTro annenhver mandag.