LEVENDE TRO: Lev i lyset

LEVENDE TRO: Lev i lyset

Her finner du det andre av seks bibelgruppeopplegg i serien Jeg Er.

Levende Tro

Levende tro er iTros bibelgruppeopplegg. Du kan bestille hefter til din bibelgruppe (20 kr/stk), eller få høstens opplegg i 6 deler gratis her på iTro annenhver mandag.

 

  1. Takk og be for samlingen
  2. Les Joh 8,12-20 hver for dere, og noter gjerne hva som treffer dere
  3. Lytt til: Verdens håp – Rudi Myntevik
  4. Les teksten under, høyt i fellesskap
  5. Snakk sammen om spørsmålene nederst
  6. Del bønneemner og be for hverandre

Jeg er verdens lys. Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys.

Jesus står foran en folkemengde og taler igjen, og denne gangen er budskapet: Jeg er verdens lys. Med andre ord: Tro på meg og du skal få komme ut av mørket du er i, og leve livet ditt i mitt lys, jeg som er lyset for hele verden.

Det er et sterkt budskap Jesus kommer med, for sammenhengen han sier det i er jødenes løvhyttefest (Joh 7). Under denne høytiden tente de en stor lysestake i kvinnenes forgård i tempelet. Poenget var å minnes hvordan Gud var med israelittene da de reiste fra fangenskapet i Egypt og tilbragte 40 år i ørkenen. Gud gikk foran dem som en skystøtte om dagen og som en ildstøtte om natten. Slik var han nær og ledet dem, og folket visste at Gud var med dem (2 Mos 13,21).

Jesus er verdens lys

Mens jødene tenker på hvordan Gud var et lys for dem, kommer altså Jesus med sine ord: Jeg er verdens lys. De forstod hva han mente: På samme måte som Gud var nær sitt folk i ørkenen, er Jesus nå nær de som tror på ham. Han er ikke bare nær, men han har en avgjørende betydning. Han er lyset som gjør at mørket forsvinner.

Jesus understreker betydningen av at han er lyset for verden like etter han har uttalt det. I kapittel 9 helbreder Jesus en blind, og hva er vel mer kontrastfylt enn å gå fra totalt mørke, uten syn, til å få lyset og synet i gave?

Og bildet er sterkt med tanke på hva det faktisk innebærer å bli en kristen. Det er et før og et etter, når du blir frelst. Å bli kristen, rettferdiggjort, skjer som når du skrur på en lysbryter. Før var det mørkt, nå som du tror på Jesus er det lys i livet ditt. Det er ikke plass til mørke der Jesus slipper til, for han er 100% lys. Det sterkeste du finner.

Vi får leve i lyset

Johannes skriver om lystematikken i sitt første brev også (les gjerne 1 Joh 1,5-9). Der knytter han det til livet som kristen, med oppfordringen: Lev i lyset!  Johannes utfordrer oss til å snakke sant om at vi er syndere, og minner oss på sannheten om at vi er tilgitt i troen på Jesus. Livet i lyset starter der – ved at vi bekjenner syndene våre, og sier at vi ønsker å leve livet vårt sammen med Han som er verdens lys.

Da får vi leve i fellesskap med hverandre, med samme utgangspunkt: Vi er alle tilgitte syndere som lever i lyset. Og det livet betyr at vi må ta aktive valg gjennom livet: Vi må velge å leve åpent og ærlig, og la Gud få lyse inn i alle våre kroker i livet. Vi kan ikke skjule noe for han, og vi skal få lov å dele alt. Han vet allerede hvordan vi har det, hva vi helst vil holde gjemt i mørket, men han inviterer oss til å ta det ut i lyset. Lev livet ditt i 100% åpenhet med Gud, og vit at både han og du tåler den usminka sannheten om hvem du er: For han har gitt deg Jesus, verdens lys, i gave. 

Vi er lys

Det påvirker oss at vi lever i lyset. Og det vi blir prega av når vi lever nær Jesus, kan vi smitte andre med. Jesus kaller også oss for lys, og vi kan lyse for hele verden (Matt 5,14). Når vi lar våre liv preges av Jesus og hans ord, blir vi et vitnesbyrd for menneskene rundt oss. Vi viser noe av Guds rikes nærvær gjennom vår levemåte, og mennesker kan få bli kjent med Jesus selv – Lyset med stor L – gjennom oss. Vårt vitnesbyrd betyr noe!

Spørsmål til samtale

  1. Hva sitter du igjen med etter det du har lest nå?
  2. Prøv å sette ord på det du tror på: Hva betyr det for deg at Jesus er verdens lys?
  3. Hva tror du Johannes mener med at vi som kristne skal leve i lyset?
  4. Hvilke ting ønsker vi mennesker å skjule for hverandre og for Gud? Og hvordan kan vi på en god måte leve åpent og ærlig i lyset?
  5. Hva tror du det betyr at vi også er lys for verden? Og hvordan kan du være det, i ditt liv akkurat nå?

Levende Tro

Levende tro er iTros bibelgruppeopplegg. Du kan bestille hefter til din bibelgruppe (20 kr/stk), eller få høstens opplegg i 6 deler gratis her på iTro annenhver mandag.