– Vi kan be om at Gud må bruke oss i hverdagen og la oss bli menneskefiskere

– Vi kan be om at Gud må bruke oss i hverdagen og la oss bli menneskefiskere

Gaute Wiig (19) opplevde hvordan Gud kunne bruke ham på konfirmasjonsleir.

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene kan basere seg på et av skribentens favorittbibelvers eller grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.

Les gjerne teksten om pinsedag, der Den hellige ånd kom over disiplene som «ildtunger» på dem.

Les om pinsedag: Apostlenes gjerninger 2,1-11

Da jeg var 15 år gammel var jeg på konfirmasjonsleir. Jeg hadde en barnetro, men ikke et forhold til Jesus.

Jeg visste godt hva kristendom var, men ikke hva den handlet om og heller ikke hva Jesus hadde for meg.

Gud utfordret meg på flere vis

Da jeg kom på konfirmasjonleir var det mye gøy, men jeg ble også utfordret. Gud utfordret meg på flere vis, men først og fremst på delekveld.

Jeg ble utfordret til å gå opp på scenen og dele og det gjorde jeg. Da jeg sto der oppe helt alene, begynte jeg å grine.

Jeg prøvde å fortelle at hvis det var flere enn meg som syntes det var vansklig å dele, så håpte jeg at de gjorde det.

Mange trengte bare det siste pushet

Etterpå kom person etter person som ble inspirert av meg og kun ventet på at noen skulle gi det siste pushet. Dette var min første erfaring av at Gud brukte meg.

Senere den kvelden gikk jeg til forbønn hos pastoren min, som ba for meg takket for meg. Da jeg begynte å grine igjen!

Da det var ferdig, gikk jeg ut og falt om på bakken og hylgrein helt alene. Samtidig som jeg ikke skjønte noen ting av hva dette kom fra.

Det gjelder for deg og oss alle

Fra den dagen var livet mitt forandret og jeg har skjønt i senere tid at dette var Den hellige ånd.

Les også: Hva er Den hellige ånd?

Akkurat slik menneskene fikk Den hellige ånd på pinsedag for 2000 år siden, fikk jeg den på konfleir!

«Men dere skal få kraft idet Den Hellige Ånd kommer over dere. Og dere skal være mine vitner både i Jerusalem og i hele Judea og Samaria og like til jordens ende. Da han hadde sagt dette, ble han løftet opp mens de så på, og en sky tok ham bort fra øynene deres.» ‭‭(Apg ‭1‬,8‬-‭9‬)

Dette gjelder ikke bare for meg på konfleir eller for disiplene for flere tusen år siden.

Det gjelder hver dag for oss alle. Vi kristne må la Den hellige ånd ta vekk skyen foran øynene våre!

Be om at Gud bruker oss

Her om dagen fikk jeg et godt bilde på dette: Slik kokken trenger kniven, trenger Gud oss mennesker. Og hvis kniven er sløv, vil den ikke kutte igjennom kjøttet.

Gud trenger at vi er klare og bruker mulighetene han gir oss. Selvfølgelig er dette vanskelig.

Men ved å gå sammen i bønn, kan vi be om å få kraft og styrke til at Den hellige ånd kommer over oss, slik at vi også kan få «ilden» for Gud.

Vi kan be om at Gud må bruke oss i hverdagen og la oss bli menneskefiskere!

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene kan basere seg på et av skribentens favorittbibelvers eller grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.