Johannes 3,16 inneholder mange nøkler som åpenbarer mer av hvem Gud er

Johannes 3,16 inneholder mange nøkler som åpenbarer mer av hvem Gud er

– Dette bibelverset er viktig for meg, da det er avgjørende for mitt liv, skriver Anna Stangeland (17) om sitt favorittbibelvers.

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene kan basere seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.

Jeg har mange favorittbibelvers. Derfor syntes jeg det er vanskelig å slå fast hvilket vers jeg liker best. Likevel er det ett vers jeg setter særlig stor pris på, da det er såpass avgjørende for akkurat mitt liv. Dette er verset Johannes 3,16, et vers som også er avgjørende for ditt liv og din fremtid.

For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.
Joh 3,16, Norsk bibel 88/07

Konsekvenser

Ordet konsekvens kommer fra latin og betyr «følge». Konsekvenser er dermed følger av en handling. Bibelen forteller oss at følgen av synd er døden. Romerne 6,23 sier det best:

For syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.
(Norsk bibel 88/07)

Syndefallet er et eksempel som førte til essensielle konsekvenser. Da mennesket trosset Guds ord og valgte å ta frukten fra kunnskapens tre, kom synden inn i bildet.

Derfor, likesom synden kom inn i verden ved ett menneske, og døden på grunn av synden, og døden slik trengte gjennom til alle mennesker, fordi de syndet alle.
Romerne 5,12, Norsk bibel 88/07

Dette førte til at Gud ikke lenger kunne ha samfunn med mennesket. Nettopp fordi mennesket ble syndig, og Gud er en hellig gud som ikke tåler synd.

Så hvordan er det da mulig at vi mennesker kan ha en relasjon med Ham?

Den ultimate kjærlighetserklæringen

Gud er en kjærlig gud som ønsker en relasjon med akkurat deg. Det var derfor han måtte trå til med det avgjørende trekket på verdens sjakkbrett.

Det er tidenes bevis på hvor høyt du er elsket av den allmektige Gud.

Hans trekk var nemlig å sende sin egen sønn til å dø, for deg. Jesus Kristus led en pinefull død, for din skyld.

Han tok straffen for dine synder på seg, og betalte konsekvensene med livet.

Viser hvem Gud er

Johannes 3,16 er et uvurderlig vers i mine øyne. For det første er verset tidenes bevis på hvor høyt du er elsket av den allmektige Gud. Verset formidler indirekte at du er ønsket og prioritert ved at han sendte sin sønn i døden for å redde deg.

For det andre forteller dette verset oss hvordan vi kan få tilgang på det evige liv. «For at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.» Her er konsekvensen av troen på Jesus Kristus et evig liv sammen med Ham.

Nettopp dette er avgjørende for mitt og ditt liv. Derfor er Johannes 3,16 så mektig og viktig for meg. Det inneholder så mange nøkler som åpenbarer mer av hvem Gud er og hva kan kaller oss til.

 

Lightstock / Håkon Rydland

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene kan basere seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.