Jesus har gitt oss en bønn vi kan be på gode og dårlige dager

Jesus har gitt oss en bønn vi kan be på gode og dårlige dager

Vi har fått en bønn vi kan hvile i.

Andakt

Hver søndag skriver av en av iTros faste andaktsskribenter en andakt basert på søndagens prekentekst i kirkeåret.

Bibelteksten er fra Bibel 2011 © Bibelselskapet. Gjengitt med tillatelse. Les Bibelen på Bibelselskapet | Nettbibelen

Dagens bibeltekst finner vi i Matteus 6,7-13

Hva må til for at Gud skal høre bønnen din, tror du? Hvordan ser listen over kriterier ut?

  • At du har lest nok i Bibelen for tida? Det er jo så mye prat om at vi kristne må lese i Bibelen.
  • At du bruker de rette ordene? Sånn som hun lederen i menigheten. Hun vet liksom alltid hvordan hun skal be.
  • At du kommer «i sonen»? Bønn er jo en åndelig greie, og da må man vel være føle seg koblet på, eller hva man skal kalle det?
  • Eller i det minste må jeg vel finne på bønnen selv? Hvis jeg bare leser en bønn andre har skrevet, så mener jeg det jo ikke, på en måte.

Vet hva vi trenger før vi ber om det

Vi kan ha mange tanker om hva som skal til for at Gud skal kunne høre på oss. De har det i andre religioner også: Man må be:

  • på det riktige stedet
  • på den riktige tiden
  • på det riktige språket
  • i de riktige klærne

Jesus hadde kanskje sagt det samme til oss som han gjorde for to tusen år siden: «Vær ikke lik dem! For dere har en Far som vet hva dere trenger, før dere ber ham om det.»

En bønn jeg har lyst til å be

Etter han hadde sagt dette til disiplene, gav han de en ferdig formulert bønn de kunne bruke. Noen synes det blir for rigid og kunstig å be ferdig formulerte bønner. Selv synes jeg det heller gir meg hjelp og frihet til å be.

Ta for eksempel bønnen «La viljen din skje». Dette er en bønn jeg har lyst til å be. Problemet er at når det kommer en dårlig dag eller en lang vinter, så føler jeg ikke for å be om at Guds vilje skal skje.

Jeg vet kanskje med meg selv at det egentlig er en bønn jeg vil be hver dag. Men svingningene i humør og energi tar knekken på lysten til å be den bønnen.

På slike dager kan jeg ta fram bønnen Jesus lærte disiplene. Og jeg kan be bønnen i visshet om at jeg egentlig vil be den – selv om jeg ikke egentlig føler for det akkurat nå.

Der og da føles det ikke så åndelig og fantastisk ut. Men kanskje er det nettopp slik åndelighet ser ut på en dårlig dag? Åndelighet er kanskje å gjøre det en vet en vil, selv om en ikke føler for det der og da.

En bønn for gode og dårlige dager

Jesus har gitt oss en bønn vi kan hvile i. En bønn der vi får være med å be om at Gud må bli stor, før vi ber om at han må gi oss det vi trenger.

Den bønnen kan vi be på gode og dårlige dager, uavhengig om vi kan krysse av alle kriteriene vi forestiller oss.

Gustave Doré / Simon Berg

Andakt

Hver søndag skriver av en av iTros faste andaktsskribenter en andakt basert på søndagens prekentekst i kirkeåret.

Bibelteksten er fra Bibel 2011 © Bibelselskapet. Gjengitt med tillatelse. Les Bibelen på Bibelselskapet | Nettbibelen