Guds nærhet kom supernært i pinsen

Guds nærhet kom supernært i pinsen

Ilden mennesket ikke kunne nærme seg, kom nå på hodet til de troende.

Andakt

Hver søndag skriver av en av iTros faste andaktsskribenter en andakt basert på søndagens prekentekst i kirkeåret.

Bibelteksten er fra Bibel 2011 © Bibelselskapet. Gjengitt med tillatelse. Les Bibelen på Bibelselskapet | Nettbibelen.

Dagens bibeltekst er hentet fra Apg 2,1-11.

Guds nærhet til mennesker har et tydelig før- og etter-skille. Guds ild viser dette tydelig.

Når Gud er nær i Det gamle testamentet viser Han seg som oftest som en ild. En kraftig og hellig ild som mennesker ikke kunne nærme seg. Her er tre tydelige eksempler:

1. Den brennende busken

Da Moses nærmet seg den brennende busken ropte Gud til ham «Kom ikke nærmere!» (2 Mos 3,5). Det var såpass sterke krefter at Moses måtte holde hendene foran ansiktet fordi han ikke klarte å se på Gud.

2. Utfrielsen av Egypt

Etter utfrielsen av Egypt viste Gud seg igjen som ild. Hele Sinai-fjellet sto i røyk fordi Herren hadde steget ned på det i ild (2 Mos 19,18) står det beskrevet da Moses ble kalt opp på fjellet for å motta de 10 bud på to steintavler. Resten av folket måtte stå nede i dalen og se ilden på lang avstand. Hvis de hadde nærmet seg fjellet hadde de dødd.

3. Under ørkenvandringen

I løpet av ørkenvandringen bygde folket telthelligdommen som ble plassert i midten av teltplassen. Gud fylte den med sin herlighet og om natten lyste den som ild (2 Mos 40,38). Det var kun prestene som kunne gå inn i teltet. Én av gangen og én gang i året. Og helst med et tau rundt ankelen slik at de kunne dra ham ut om han døde.

Guds nærhet var altså så sterk at mennesket ikke kunne komme nær. Men hvorfor det?

Enkelt sagt er det fordi mennesket har synd i seg, og synd kan ikke være nær det hellige og rene. Mørket overlever ikke lyset.

Mellommannen Jesus Kristus

Gud la en redningsplan for å sy sammen skillet. Han sendte oss en redningsmann, Jesus Kristus, som gikk i døden for alle våre synder.

Redningsmannen ble vår mellommann. I troen på Jesus får vi på oss et «Jesus-filter» som dekker over synden. Et filter som gjør at vi kan komme nær Gud. Skillet er nå sydd sammen igjen!

Ilden mennesket ikke kunne nærme seg, kom nå på hodet til de troende. Guds nærhet kom supernært.

Gud tok bolig i mennesket. Ikke i et fraskilt telt vi kunne sende én prest inn i én gang i året. Forhenget er revet og alle kan komme nær Gud.

Ilden renser og former

Gud skriver ikke lenger på steintavler til oss på lang avstand, men nå skriver Han på våre hjerter.

Ilden skal rense, helbrede og restaurere hjertene våre. Ilden skal forme oss. La strofen fra sangen «Kom med din Ånd» av Marie Hognestad være en bønn i ditt liv:

Kom, kom, kom
med din ånd
Kom og ta,
kom og fyll

Simon Berg

Andakt

Hver søndag skriver av en av iTros faste andaktsskribenter en andakt basert på søndagens prekentekst i kirkeåret.

Bibelteksten er fra Bibel 2011 © Bibelselskapet. Gjengitt med tillatelse. Les Bibelen på Bibelselskapet | Nettbibelen.