Hva er problemet med ‘Fifty shades of Grey’?

Hva er problemet med ‘Fifty shades of Grey’?

Det er mye oppstyr rundt filmpremieren til Fifty Shades of Grey. - Å leve med Grey ville vært et mareritt, sier forfatteren selv.

Kultur

‘Fifty shades of Grey’ kom fredag 13. februar ut på kinoer over hele verden.

Filmen og bøkene har bl.a. blitt kritisert for sitt sterkt seksuelle innhold, for å normalisere det ekstreme og å glorifisere seksuelt misbruk og vold i parforhold.

«Let the fantasy become reality», reklamerer Kondomeriet i forbindelse med filmpremieren, og illustrerer reklamen med håndjern, pisk og andre sexleketøy. Sammen med filmen kommer også et kobbel av andre produkter, som Fifty Shades-undertøy på KappAhl og dusjsåpe på XXL.

Forfatteren E.L. James, som er gift og har to tenåringssønner, forteller at hun er sjokkert over hvor populær bokserien har blitt. Hun sier at hun skrev bøkene som en slags midtlivskrise.

Å leve med ham ville vært et mareritt

Hos anmeldere har ikke bøkene fått særlig varm mottakelse, men bokserien er en av de raskest selgende noensinne. Fifty Shades of Grey har solgt i over 100 millionar eksemplarer og er oversatt til mer enn 50 språk. De aller fleste leserne er kvinner, fra studenter til pensjonister.

Skavlan forteller E.L. James at hovedpersonen Christian Grey er drømmemannen på papiret og i fantasien – men ikke i virkeligheten. – Å leve med ham ville vært et mareritt, sier hun.

Christian Grey er både dominerende og kontrollerende. Den enorme entusiasmen for bøkene og filmen har derfor overrasket mange, spesielt siden vestlige kvinner har vokst opp i samfunn med kvinnekamp og feminisme.

«Det er lett å kjenne seg igjen i grunnplottet i Fifty Shades of Grey for alle som lever med en voldelig, kontrollerende eller misbrukende partner», skriver Olaf Moriarty Solstrand, bibliotekar og forfatter, i Dagbladet. Han mener derfor vi bør snakke om filmen og temaet.

iTro anbefaler også: ‘The Real Abuse at the Heart of ‘Fifty shades of Grey‘ i Relevant Magazine (engelsk)

Glorifiserer vold i parforhold

Hvorfor har Fifty Shades of Grey likevel blitt så populær? Det er forståelig at det å bli overøst med gaver fra en kjekk milliardær og at det å være ettertraktet av en mann som kun har øyne for deg, er noe som appellerer.

At kvinner kan ønske å utforske sin seksualitet er heller ikke overraskende. Det oppsiktsvekkende er et så stort antall kvinner finner underkastelse og vold i forbindelse med sex, også kalt BDSM, underholdende.

Flere har beskyldt forfatteren for å glorifisere vold i parforhold, og organisasjoner i USA og Norge oppfordrer til å gi penger til lokale krisesenter, i stedet for å kjøpe kinobilletter, skriver VG.

Normaliserer det ekstreme

Hovedpersonen Christian Grey er en mann med traumer fra barndommen, og i bøkene dempes lysten hans til det som kalles BDSM når han møtes med kjærlighet. Bøkene har også en lykkelig slutt, der Christian og Anastasia gifter seg, kjøper et hus og får barn.

Bøkene – og filmen – bringer spørsmålet om BDSM inn i populærkulturen og kan bidra til å normalisere det som er ekstremt. – Mange unge vet ikke hva som er greit eller ikke når det gjelder krenkelser, overgrep og sexpress. Ungdom er usikre på hvor grensene går når det gjelder voldtekt på fest, fysisk vold fra kjæresten, psykisk vold, tvang, press og seksuelle overgrep, sier direktør i Bufdir, Mari Trommald, til VG.

Filmen har 15-års aldersgrense. Hvilke problemer kan oppstå hvis de yngste seerne forsøker å omsette fantasien til virkelighet, som Kondomeriet reklamerer med? Vil de som er unge i dag senere spørre oss hvorfor vi ikke advarte dem sterkere mot det?

Kommentaren er fra Familie & Medier, som ukentlig sender ut mediekommentarer, og publiseres med tillatelse fra SnakkOmTro.no.

Skjermbilde 2015-02-10 kl. 17.10.47

United International Pictures

Kultur

‘Fifty shades of Grey’ kom fredag 13. februar ut på kinoer over hele verden.

Filmen og bøkene har bl.a. blitt kritisert for sitt sterkt seksuelle innhold, for å normalisere det ekstreme og å glorifisere seksuelt misbruk og vold i parforhold.