Daniel Sæbjørnsen: – Skulle du solgt en støvsuger som du aldri har prøvd eller ikke kjenner til, så hadde du vært famlende i ditt forsøk

Daniel Sæbjørnsen: – Skulle du solgt en støvsuger som du aldri har prøvd eller ikke kjenner til, så hadde du vært famlende i ditt forsøk

Daniel Sæbjørnsen sammenligner evangelisering med støvsugersalg. Han tror økt forståelse er nøkkelen.

UL

UL 2024 arrangeres 23.-27. juli i Siddishallen & Vikinghallen i Stavanger. Mer info på UL.no.

Daniel Sæbjørnsen er et kjent ansikt for mange og hvis du ikke har sett han, har du kanskje hørt den bergenske stemmen hans. Det er nemlig Daniel som har lest inn hele Bibelen på podcast.

Mannen som kommer fra bydelen Åsane utenfor Bergen, er en engasjert kar med mange jern i ilden. Han er pastor i Passion Åsane i tillegg til å være kommunikator i Tro & Medier med ansvar for arbeidet «Preach».

Mange mennesker har gjerne et ønske om å følge Jesus, men blir man spurt «Hva tror du egentlig på?» så blir man litt svar skyldig

Han reiser også rundt og preker og er nå på UL i tilknytning seminaret sitt «Hva er greien med…? Vet jeg egentlig hva jeg tror på?», som tar utgangspunkt i boken hans «Hva er greien med..? En moderne katekisme».

Hvem tror man på?

En liten time før han skal ha seminaret, tar iTro en prat med den engasjerte bergenseren.

– Mange mennesker har gjerne et ønske om å følge Jesus, men blir man spurt «Hva tror du egentlig på?» så blir man litt svar skyldig, svarer 31-åringen på hva seminaret skal handle om.

Les også: De «kristne» ordforklaringene vi alle trenger

Han fortsetter og forteller om sitt engasjement for at det skal være en generasjon som er fundamentert i troen slik at de igjen frimodig kan dele den.

Har man virkelig prøvd, levd, pustet, spist og bygd livene våre på evangeliet, så kan man stå fram med en helt annet trygghet og frimodighet

– Det er akkurat som man ikke er flytende i evangeliet og bibelens store fortelling. Dette gjør at mange mennesker faller bort fra troen eller blir passifisert og sekularisert i den – fordi man faktisk ikke vet på hvem man tror. Har man virkelig grepet evangeliet, så kommer det til å forandre livet og man vil se at det er en bedre fortelling, fortsetter han engasjert om seminarets innhold.

Forståelse gir frimodighet

Daniel mener en forståelse av troen henger tett sammen frimodigheten.

– Skulle du prøvd å selge en støvsuger som du aldri har prøvd eller ikke kjenner til, så hadde du vært veldig famlende i ditt forsøk. Men har du prøvd den, hatt den i 10 år, kjent til alle spesifikasjoner og alle ulike situasjoner den kunne være i, da hadde du hatt en helt annen trygghet i din formidling, illustrerer han.

Han sier at sånn er det også med evangeliet.

– Har man virkelig prøvd, levd, pustet, spist og bygd livene våre på evangeliet, så kan man stå fram med en helt annet trygghet og frimodighet, forklarer han engasjert.

Daniel Sæbjørnsen brenner for at unge skal få økt forståelse til troen sin slik at de kan dele den videre med trygghet og frimodighet. FOTO: Håvard Sande

Hva er din tro?

– Hva er din tro?

Kjernen i troen er Jesu nåde gjennom korset

– Helt enkelt. Jeg siterer for meg selv hver dag i en bønn, som har sitt utspring fra den apostoliske velsignelsen i 2. Korinterbrev 13,13.

– Den bønnen ber jeg hver dag. Troen er trinitarisk: gjennom Fader, Sønn og Ånd. Kjernen i troen er Jesu nåde gjennom korset som utrrykker Guds kjærlighet og som kan bli til en personlig erfaring gjennom Den hellige ånd, oppsummerer trebarnsfaren.

Gud søkte oss først

– Hva vil du si til de unge som kanskje strever litt med disse spørsmålene?

Vi elsker fordi han elsket oss først

– Man kan alltid si les mer i Bibel, be mer og søk kristne fellesskap, som er gode praksiser som jeg er helt overbevist om at er kjempeviktig. For skal man bygge et solid hus, må man ha fundamenetet på plass. Samtidig går tanken min fort til Første Johannesbrev 4,19: Vi elsker fordi han elsket oss først.

Videre legger han til viktigheten av å forstå at hvis man vil etterfølge Jesus, så man erfare han søkte oss først.

– Våg å være annerledes

– Det er ingen sted du ser Jesu kjærlighet klarere enn på korset, og når du ser hans kjærlighet på korset, ser du også at du er kalt etterfølgelse. Det er erfaringens kjærlighet, forklarer han.

Han tror evangeliet er medisinen alle menneskehjerter trenger

Så oppfordrer han oss til å leve motkulturelle liv.

– Hvis du skal være relevant for dine omgivelser, så nytter det ikke bare å være en stemme i den støyen som allerede er rundt oss, men våg å være annereldes. Lev det motkulturelle livet Jesus ba oss om å leve, sier han og henviser til Romerne 12,2.

Han tror evangeliet er medisinen alle menneskehjerter trenger.

Nytt prosjekt på gang

Daniel avslører til iTro at han har et nytt og spennende prosjekt han jobber med for tiden. En ny bok han omtaler som «Den moderne motkatekismen».

– Jeg er lidenskapelig for at denne generasjonen skal komme til tro, sier han og henviser til 2. Timoteus 1,12.

Han sier at den boken hans Hva er greien med..? En moderne katekisme handler mye om teologi, men at den nye boken skal dreie seg mer om å anvende teologien til tanken og tiden.

– Hvordan tenke kristent i møte med homofilispørsmål, bærekraft,  overforbruk, sannhet og frihet er temaer som tas opp i boken. For jeg tror at når man tror på Jesus, så er det faktisk en bedre historie i møte med spørmålene som menneskene stiller seg, sier han om det han omtaler som et ambisiøst prosjekt.

Så langt har han skrevet fem av 12-13 kapitler i boken som vil komme på markedet etter hvert.

Jørgen Vik

UL

UL 2024 arrangeres 23.-27. juli i Siddishallen & Vikinghallen i Stavanger. Mer info på UL.no.