At Jesus veltet bord i tempelet gir ikke grønt lys for krig i kommentarfeltet
Historien om Jesus i tempelet viser at det er lov til å være sint, men Jesu liv vitner om at fred er standarden, sinne er unntaket.
Leser du nok kommentarfelt på facebook hvor kristne uttaler seg, er det stor sannsynlighet for at du møter på det: En sint person bruker historien om Jesus som renset tempelet som en unnskyldning for unødvendig sterkt språk.
Det refereres til en Jesus som veltet bord og brukte makt for å fjerne pengeinnsamlere. Jesus bruker et slags rettferdig sinne for å korrigere urett.
Denne historien blir ofte brukt som rettferdiggjøreøse for at det er greit å bli sint eller poste krasse kommentarer, spesielt i politiske, sosiale eller teologiske debatter der meningene er polariserte.
Slik vil kanskje kommentaren se ut:
«Beklager dersom denne kommentaren om (Fyll inn) ikke høres «snill» ut. Jesus var ikke akkurat snill når han kastet folk ut fra tempelet og veltet bord heller».
Historien om Jesus som kastet ut pengevekslere finner vi flere steder i evangeliene, blant annet detaljert forklart i Johannes 2:
På tempelplassen fant han dem som solgte okser, sauer og duer, og pengevekslerne som satt der. Da laget han seg en svepe av tau og drev dem alle ut av helligdommen, og sauene og oksene deres med dem. Han strødde pengevekslernes mynter utover og veltet bordene deres, og til dem som solgte duer, sa han: «Få dette bort! Gjør ikke min Fars hus til en markedsplass!»
Bildet skurrer: En voldelig Jesus som fysisk kaster ut folk som misbruker kirken Han elsker og beskytter.
Folk tar ikke feil når de sier at Jesus her viste et rettferdig sinne, uten unnskyldning, for å beskytte mennesker fra å bli utnyttet i Guds navn. I historien er Jesus oppfyrt, helt tydelig irritert.
Grunnen til at dette bildet er så sterkt, er samme grunn som at det ikke kan brukes som standardunnskyldning for enhver rant online. Det var ute av karakter, lite typisk Jesus.
Jesu liv og lære
Evangeliene maler et bilde av Jesus som kompleks, men samtidig konsistent. Han levde slik han underviste. Han ba følgerne sine om å elske sine fiender og naboer som seg selv. I Bergprekenen priser han de som er fattige i ånden, sørgende, ydmyke, rettferdighetssøkende eller forfulgt for rettferdighetens skyld, barmhjertige, rene av hjerte og de som skaper fred.
Paulus deler inn Åndens frukter, som Jesus underviste, inn i; kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse. Og han fortsatter med denne linjen: «La oss ikke være drevet av tom ærgjerrighet så vi utfordrer og misunner hverandre.» (Galaterne 5)
Det at Jesus kastet ut de som brukte tempelet til profitt er en mektig historie fordi Jesus talte om fredsmekling, ikke krangling. Han satt fokus på tålmodighet og skånsomhet, ikke sinne og vold. Når han ble så sint var det tydelig at et ekstremt alvorlig brudd var begått.
Et sinne likt det Jesus viste i tempelet er ikke forbudt, men det er ikke dagligdags oppførsel av Jesus. Historien forblir sterkt fordi den gir oss et eksempel på at denne typen reaksjon skal reserveres til sjeldne tilfeller av ekstrem urett.
Dersom vi viser et slikt rettferdiggjort sinne skal folk bite seg merke i at dette er ute av også vår karakter.
Blir vi hele tiden passiv aggressive – eller bare for splittende og lite nådige – på sosiale medier lever vi ikke som Jesus ville ha gjort, selv om vi bruker historien om Jesus i tempelet til å rettferdiggjøre.
Jesu liv og forkynnelse inneholdt relativt lite pisking og velting av bord. Grunnen til at taktikken var effektiv var fordi den var reservert til ekstreme situasjoner.
Ny tid, nye utfordringer
Facebook tillater mennesker å engasjere seg på en måte ingen kunne se komme. Sosiale medier gir oss mulighet til mye godt; bringe verden sammen og vedlikeholde relasjoner. Men også helt spesifikk risiko for å gjøre kommunikasjonen mindre medmenneskelig ved å digitalisere interaksjoner og gjøre dem om til skrevet ord uten noen som helst form for ansikt-til-ansikt-konsekvenser.
Plutselig er ikke konfrontasjon ubehagelig lenger, den er underholdende. Å provosere til en sterk reaksjon er ikke lenger en sjeldenhet, men en vanlig del av dialogen. «Å elske» din nabo eller fiende online skjer ikke. Velte bord blir normalen. Vi blir ikke lenger kjent for kjærligheten vår, men for aggresjonen.
Det var ikke slik vi fikk beskjed om å leve.
Jesu budskap om frelse former livet til de som er kristne. Jesu liv burde også påvirke oss. Han var Ordet gjort til menneske. Derfor er det farlig å ta en enkeltstående historie ut av kontekst for å unnskylde vår dårlige oppførsel, det risikerer å ødelegge budskapet Jesus kom med.
Livene våre burde ikke være definert av sinne, uavhengig av hvor rettferdig sinne måtte være.
Historien om Jesus i tempelet viser at det er lov til å være sint, men Jesu liv vitner om at fred er standarden, sinne er unntaket.
Bibelteksten(e) er hentet fra Bibel 2011 © Bibelselskapet.