Vi trenger å hvile hos Gud

Vi trenger å hvile hos Gud

Det er vanskeligere enn det burde være. Hvordan kan det bli lettere å ta seg tid til Gud i en travel hverdag?

Tema

Tema på iTro i mai er «Puls».

Bibel og Bønn, vi hører helt fra søndagsskolen at det er livsviktig. Men i en travel hverdag er det lett å glemme. Vi kjører på – det er lite tid til hvile, og enda mindre tid til hvile sammen med Gud. 

Det er så lett, men samtidig så vanskelig. Selv om jeg har erfart at det er godt, og vet at tid sammen med Gud er essensielt for troen min, prioriterer jeg hele tiden andre ting. 

Merkelig

Jeg har ofte tenkt at det er merkelig. Selv når vi vet hvor fine de periodene med liv nært Gud er, klarer vi ikke å holde oss der. Israelsfolket gjorde det gang på gang i Bibelen, og jeg gjør det – om og om igjen. Det blir nesten litt for dumt. 

Det minner meg litt om forholdet mitt til trening – jeg vet det er bra for meg, men det er litt mer behagelig å bli i sofaen og spise potetgull.

Vi blendes av den midlertidige tilfredstillelsen, og glemmer at det som er godt på lang sikt kanskje ikke er det som er mest fristende akkurat i øyeblikket. 

Tid med Gud forandrer oss

Samtidig tror jeg at hviletiden sammen med Gud, stille, i bønn eller bibellesing er noe helt annet enn andre ting jeg sliter med å gjennomføre. Disse øyeblikkene er livsforvandlende, gjør noe med meg, gir meg kraft og modner troen min. 

Jeg tror at det er noen som prøver å holde meg borte fra dette, at djevelen frister med andre spennende ting – slik at jeg ikke skal bruke tid med Gud. 

Vi kan likevel ikke slå oss til ro med at vi blir hindret, og gi opp. Vi må faktisk prøve – igjen og igjen.

Et helt liv

Kristenlivet er ikke noe du kan begrense til x antall minutter hver dag. Å leve med Jesus vil påvirke deg og det vil gjennomsyre alle deler av livet ditt. Likevel trenger vi ofte å ta konkrete grep slik at vi ikke lar oss oppsluke av alt annet i verden, og glemmer å bruke tid sammen med Gud. 

Vi bruker ikke tid med Gud fordi det er noe vi som kristne burde gjøre, eller burde få til – men fordi vi som mennesker TRENGER det. Vi trenger det på samme måte som vi trenger mat, vann og søvn.

Her er noen konkrete tips til hvordan det kan bli litt lettere å prioritere hviletid med Gud:

 

  • Tidsplanlegging
    Sett av tid til Gud! Kanskje må du droppe å se en episode av favorittserien din, eller kanskje må du omprioritere hvilke aktiviteter du er med på? Er hverdagen din så stappfulle av aktiviteter at du knapt rekker å puste mellom slagene, må du kanskje lage litt   rom for å bare være. Bare være, sammen med Gud.

 

  • Si nei
    Dette henger sammen med å planlegge tiden. Har du for mye i på timeplanen, vil selv den minste ting gi deg heteslag og stressanfall. Du trenger ikke å si ja til alt, heller ikke dersom det er snakk om oppgaver i menigheten. Jesus vil først og fremst ha hjertet ditt, han vil at du skal tro på Ham og leve nært Ham. Ja, vi skal dele evangeliet og være en del av felleskapet i menigheten – men vi trenger ikke å hjelpe til på hver leir, eller synge på hvert møte. 

 

  • Vaner
    Hverdagen din styres i stor grad av vaner. Du kan bruke dette til å lære kroppen din og hodet ditt opp til å automatisk sette av tid til hvile og tid til Gud – er ikke det fantastisk? Dette vil det komme en egen sak om senere i måneden, så følg med!

 

  • Hold hviledagen hellig.
    En god start, og fin måte på å øve seg på å prioritere hviletid med Gud, er å bestemme seg for å holde hviledagen Hellig. La søndagen, eller en annen fast dag i uken, være en dag der du prøver å la være å lese til prøver eller fikse ting som skulle vært fikset. La deg selv slappe av.

 

Tema

Tema på iTro i mai er «Puls».