Skal vi ha mye eller lite forventning til 2022?

Skal vi ha mye eller lite forventning til 2022?

Leve med håp vs. unngå skuffelser.

Tema

Tema på iTro i desember er «Forventning».

Nyttår!

Nytt år – nye muligheter!

Eller…?

Det er nyttårsaften og alle ønsker hverandre et «godt nytt år».
Noen er i en håpefull tid med mye spennende å se frem til i 2022, mens andre ser ikke helt veien videre og syns det er tungt å tenke på fremtiden.

Mye eller lite forventning

Vi har derfor åpenbart ulike utgangspunkt i møte med det kommende året. Men sånn generelt – er det bra for oss å møte året og hverdagen med mye eller lite forventning?

Noen vil mene at det er avgjørende å ha mye forventning. Det vil gjøre noe med hele sinns-stemningen, og om ikke alt blir like bra som du hadde tenkt, så har du i hvert fall levd med et håp og en forventning, og det er jo bra i seg selv.

Mens andre derimot vil si at dersom du har lave forventninger til ting, så kan du heller ikke bli så lett skuffet. Og da sparer du deg for mye unødvendig smerte.

Hva skal vi gå etter?

I tråd med Bibelen

Jeg tror det viktigste er at vi sørger for at forventningene ikke er i konflikt med det Bibelen sier oss. Det gjelder ikke bare når det kommer til såkalt kristne eller åndelige ting.

For hvis vi tror at Gud har skapt oss og verden vi lever i, er det ikke da også naturlig å tenke at han vet hva som er best for oss når det gjelder alle ting?

Derfor burde vi bli bevisst på å la Guds ord forme oss på alle områder – også når det kommer til våre forventninger.

Hva former forventningene?

Det er lett å ubevisst la andre ting forme våre forventninger.

  • Det kan være vonde erfaringer og stadige skuffelser som forteller oss at det er nytteløst å håpe på noe godt.
  • Det kan være Hollywoods urealistiske skildringer eller folks polerte instagramprofiler som får oss til å forvente at livet burde være mer perfekt og smertefritt enn det i realiteten er.
  • Det kan være pastorer eller andre kristne som gir inntrykk av at livet i troen på Gud er et liv som beskytter fra alle vanskeligheter.

Trengs det justeringer?

Uansett om du har høye eller lave forventninger til året som kommer, sjekk etter om forventningene er formet av hva Guds ord sier.

Har du urealistiske/ubibelske forventninger, kanskje du skal jekke deg litt ned. Har du for lave forventninger, kanskje du skal våge å håpe på noe godt.

Gud, rettled mine forventninger etter din vilje

Bønn

I tillegg kan vi alle be Gud om å velsigne det kommende året for oss og for alle våre medmennesker:

Gud, la 2022 bli et velsignet år
Rettled mine forventninger etter din vilje
La meg bety noe for noen
Hjelp oss som kirke å fokusere på det som er viktig for deg
Led oss i alt vi gjør
Amen

Lightstock

Tema

Tema på iTro i desember er «Forventning».