UP Tilbake
12 tips til det gode digitale liv

12 tips til det gode digitale liv

Hvordan finner vi gode hverdagspraksiser så vi lever i tråd med våre verdier?

Serie

I denne serien skriver vi om å finne en god balanse i bruk av digitale medier.

Digitale dingser, skjermtid og sosiale medier har stor plass i livene til de fleste av oss, noen ganger for stor plass.

Ofte trenger vi å eksperimentere med nye praksiser som kan gi oss en smakebit på hvordan det er å leve et annerledes liv. «Alle nye verktøy krever litt øvelse før vi kan blir eksperter på å bruke dem», sa Benjamin Franklin lenge før den digitale tidsalder.

Her er noen forslag til nye praksiser som det går an å «prøve på» over kortere eller lengre perioder for å øve seg på å få gode rammer rundt teknologibruken.

  1. Få oversikt over dine digitale vaner!

    Hvor mye tid bruker du, og er bruken i samsvar med dine egne verdier? Trenger du å plugge av eller på? Ta gjerne en god test eller logg bruken din over noen dager, om du trenger hjelp til å finne ut av det.

  1. Ta kontroll over din sosiale medier-opplevelse!

    Hva dukker opp i feeden din på facebook, twitter eller instagram? Hva oppmuntrer deg og gir energi, og hva trykker ned eller gjør deg nedstemt? Slutt å følge det som bryter deg ned, og bruk tiden på det som er viktig for deg.

  2. Ha en fast plass der du legger mobilen når du er hjemme; en slags fasttelefon.

    Det er mye lettere og fristende å ta fram (og bli sittende å se på) mobilen i tide og utide når den ligger i lomma.

  3. Skjermfri skumringstid.

    Bestem deg for en tidspunkt på kvelden der du skrur av skjermene dine. Lyset fra digitale dingser kan gjøre det vanskelig å sovne, og gir dårligere søvn. Kjøp deg gjerne vekkerklokke og gjør soverommet til en mobilfri sone (se punkt 12).

  4. Skru av varsler og notifikasjoner.

    De legger opp til å distrahere deg! Du er fri til å sjekke dem manuelt når du selv ønsker det isteden.

  1. Bruk en timer!

    Tiden flyr på nettet, ofte fortere enn vi liker og tror. Bruk en alarm eller en timer så har du kontroll på nettet og ikke omvendt.

  2. Sett mobilen i flymodus eller «ikke forstyrr»-modus!

    Er du sammen med en venn, sitter du på skolen eller i et møte?     Trenger du å fokusere på oppgaven eller personen foran deg? Sett mobilen i flymodus! Verden kan vente- du gjør viktigere ting enn å følge med. Sett på mobilen på ikke forstyrr om natten (om du fremdeles har mobilen på soverommet).

  1. Noen ganger er det rett og slett tid for en skikkelig digital pause.

    Bestem deg for en gitt tid; en uke, en måned eller lignende, hvor du gir deg selv digitalfri/ sosiale medier-fri. Ikke gi etter når fristelsen tar deg, legg en strategi og gjør det gjerne sammen med en venn. Se etter hva som skjer; hva du savner, og hva du kanskje ikke savner? Hvilke perspektiv gir det på hvordan du vil bruke tiden på digitale medier i framover. Hvilke nye vaner vil du ta med videre? En litt annen versjon av dette er digitalfri søndag. Prøv en dag i uka hvor du går «unplugged»- og bruker tiden i den virkelige verden sammen med de folka som betyr mest for deg.

  2. Rydd opp!

    Fjern apper og ting du ikke bruker på maskin, nettbrett og mobil. Behold kun de som tilfører verdi i hverdagen. Digitalt rot er også rot!

  3. Fokusér når du fokuserer!

    Bruk sosiale medier og nettet gjerne til belønning, men ikke til å utsette det du må gjøre. Blokkér gjerne internett når du trenger å fokusere (se punkt 7).

  1. Gjør en ting av gangen

    Du blir ikke mer effektiv av å ha 20 faner åpne!

  2. Ha en mobilfrisone

    Mobilfrie soner er lettere for noen enn mobilfrie tider. Å ikke bruke digitale medier på soverommet eller på kjøkkenet er eksempler på gode slike soner.

Siste fra hver kategori