Omsorg for bødlene sine

Omsorg for bødlene sine

Mens Jesus hang på korset, ba han sin Far om å tilgi de som holdt på å drepe ham.

Jesu sju ord på korset

Bibelen forteller at Jesus sa sju ting mens han hang på korset.

Dette er en serie som først ble publisert påsken 2017, men som gjennom sommeren vil bli republisert.

Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør.» (Luk 23,34)

Hadde jeg nettopp vært gjennom en korrupt rettssak, og nå holdt på å bli henrettet, tror jeg ikke det som ville brydd meg mest var å vise omsorg for bødlene mine, og de som stod rundt og hånte meg.

Men Jesus gjør ikke alltid det jeg ser for meg at jeg ville gjort i hans situasjon. Heldigvis.

For selv når han henger på korset, viser Jesus kjærlighet til menneskene rundt seg, og til og med til dem som er skyld i at han måtte dø.

Også jeg

Men ser vi litt større på det, så er det jo ikke bare disse soldatene – som riktignok gjennomførte henrettelsen – som var skyld i at Jesus ble drept.

Det var jo faktisk på grunn av meg og deg at Jesus ble drept på korset. Han valgte å gå i døden for å ta den straffen vi egentlig hadde fortjent.

Og med disse ordene ber Jesus sin Far om å tilgi soldatene som stod rundt korset hans. Men samtidig tilgir han også alle oss andre, som riktignok ikke var fysisk til stede rundt korset da han døde, men som like fullt er skyld i at han måte dø.

Lever ut det han lærte bort

Det virker ufattelig å tenke på at Jesus kunne bry seg om de som var skyld i at han ble drept. Men Jesus praktiserer nå det han lærte bort i Bergprekenen. Der sa han: «Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel mot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere.» (Matt 5,44)

Og Paulus forklarer hva det egentlig er som skjer når Jesus sier det han sier her: «Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere.» (Rom 5,8)

Jesu sju ord på korset

Bibelen forteller at Jesus sa sju ting mens han hang på korset.

Dette er en serie som først ble publisert påsken 2017, men som gjennom sommeren vil bli republisert.