Hvordan søke Guds rike først i eksamensstresset?

Hvordan søke Guds rike først i eksamensstresset?

Det er lett å bortprioritere tiden med Gud når hverdagen er travel, men Gud vil gi oss styrke og trøst.

Livet

Livet er en artikkelserie hvor vi tar opp forskjellige temaer som kan være aktuelle i dagliglivet til iTros lesere.

Jeg skriver denne saken like mye til meg selv. I skrivende stund er det like før min egen eksamensperiode. Av tidligere erfaring vet jeg at travle tider kan gå utover tiden jeg bruker med Gud.

Det er kanskje når det koker jeg trenger disse stundene mest.

Det koker og det er mye som skjer. Jeg føler ikke at jeg har tid eller så glemmes det bort i all travelheten.

Søk først Guds rike

I Matteus 6,33 står følgende:

Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg.

Dette er et vers jeg må minne meg selv om ofte. Ikke fordi det er en streng ordre fra Gud, men fordi jeg tror det er det beste for oss, også når hverdagen er travel. Det er kanskje når det koker jeg trenger disse stundene mest.

Disse versene minner oss om at selv om eksamen kan føles som det viktigste i livet akkurat nå, er det viktigere å søke Gud og hans rike først.

Ett er nødvendig

Bibelhistorien om Marta og Maria (Luk 10,38-42) understreker dette poenget. Jesus besøker disse to kvinnene. Marta stresser med å lage mat og stelle i stand for Jesus. Samtidig sitter Maria ved Jesu føtter og lytter til ham. Marta klager til Jesus og ber han si til Maria at hun må hjelpe til. Men da sier Jesus til Marta:

«Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tas fra henne.»
(Luk 10,41-42)

Eksamen eller andre daglige gjøremål er ikke uviktige, men vi må ikke glemme at «ett er nødvendig».

Hvordan finne tid?

Å finne tid til Gud er lettere sagt enn gjort. Det er jeg klar over.

Et tips kan være å sette av litt tid hver dag til Bibel og bønn. Det trenger ikke være mer enn 10 minutter, men det vil hjelpe å fokusere på det viktigste. Det kan også være lurt å gjøre det på samme tidspunkt hver dag, så blir det plutselig en vane.

Gud ønsker ikke at vi skal stresse og bekymre oss.

De gangene jeg klarer å sette meg ned med Gud i alt kaoset har jeg aldri angret. Det er ikke sånn at de ti minuttene eller den halvtimen med Gud har gått utover eksamenskarakteren eller noe annet viktig. Snarere tvert i mot har det vært godt å roe ned og flytte fokuset i en ellers hektisk tid.

Gud gir hvile i stresset

Gud ønsker å gi oss styrke og hvile når vi står i en travel og slitsom hverdag. Vi kan tenke at eksamensøving er noe vi må fikse selv, men også denne fasen av livet ønsker Gud å være en del av.

For jeg er Herren din Gud som har grepet din høyre hånd og sier til deg: «Vær ikke redd! Jeg hjelper deg.»
(Jes 41,13)

Vi leste i stad et vers i Matteus om å først søke Guds rike. Verset etterpå lyder slik:

Så gjør dere ingen bekymringer for morgendagen; morgendagen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage.
(Matt 6,34)

Gud ønsker ikke at vi skal bekymre oss eller gjøre «strev og uro med mange ting», men heller velge «den gode del», der vi kan få hvile og trøst.

Å bruke tid med Gud i stressende perioder betyr ikke at stresset nødvendigvis forsvinner og at alt blir bra, men vi har en allmektig og kjærlig Gud vi kan søke tilflukt hos, som vil oss det beste.

Gud er vår tilflukt og vår styrke, en hjelp i nød og alltid nær.
(Sal 46,2)

Lykke til med eksamen og ikke glem at «ett er nødvendig».

 

Bibeltekstene er fra Bibel 2011 © Bibelselskapet.

Lightstock

Livet

Livet er en artikkelserie hvor vi tar opp forskjellige temaer som kan være aktuelle i dagliglivet til iTros lesere.