– For første gang på ti år føler jeg meg glad og finner glede i ting jeg gjorde tidligere

– For første gang på ti år føler jeg meg glad og finner glede i ting jeg gjorde tidligere

Rakel Landro Kårstad (21) har i 10 år slitt med angst og andre utfordringer. Nå kjenner hun på takknemlighet over at Gud har grepet inn.

Mitt vitnesbyrd

«Mitt vitnesbyrd» er spalten hvor ulike mennesker får fortelle om sitt forhold til Jesus, til glede og oppbyggelse for alle oss som leser iTro.

Jeg er vokst opp i et kristent hjem og har vært kristen hele livet. Som liten var jeg glad i livet og latteren satt løst. Jeg levde et bekymringsløst liv.

Men de siste ti årene har jeg følt at Gud har vært helt fraværende, og det har ikke vært lett å være kristen og å tro på at Gud kan gripe inn og gi bønnesvar.

– Nesten hver dag har føltes ut som en kamp

Jeg har gjennom de siste ti årene slitt med skolevegring, forskjellige typer angst, depresjon, tvangstanker og spiseforstyrrelser, og generelt ikke hatt det noe bra. Nesten hver dag har føltes ut som en kamp og livet var ikke lett å leve.

Samtidig har jeg hatt noen gode dager innimellom, og disse dagene tror jeg har hjulpet meg å finne litt håp i alt det vanskelige.

Jeg merker at Gud har grepet inn, og jeg tror han kan gjøre mye mer enn det vi ber om og forstår.

Jeg har alltid vært glad i ting som å gå fjelltur, lage mat og å være sosial, men disse tingene har jeg ikke funnet gleden i de siste årene.

Gud grep inn

Den siste tiden har jeg virkelig fått kjenne på Guds nærvær. For første gang på ti år føler jeg meg glad og finner glede i ting jeg gjorde tidligere. Jeg føler meg mye friere enn jeg har gjort på mange år.

Jeg føler på takknemlighet. Jeg merker at Gud har grepet inn, og jeg tror han kan gjøre mye mer enn det vi ber om og forstår. Dette vil jeg takke Gud for!

Han som virker i oss med sin kraft og kan gjøre uendelig mye mer enn det vi ber om og forstår. (Ef 3,20)

Tålmodighet i bønn

Så tror jeg på bønnesvar. Men det kan ta tid. Lang tid. Og noen ganger tror jeg Gud svarer på andre måter enn vi har sett for oss og håper. Jeg tror også det er viktig å være tålmodig og fortsette å be selv om man ikke ser endring der og da.

Samtidig tror jeg det er viktig å kjenne på det å ikke ha det bra, for å føle på virkelig takknemlighet over å ha det bra. Jeg tror ikke det er meningen at vi skal ha det bra hele tiden. Å kjenne på hvor hardt og urettferdig livet kan føles ut, tror jeg av og til kan være viktig å kjenne på.

For jeg vet hvilke tanker jeg har for dere, sier herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp. (Jer 29,11)

Gud er med uansett

Nå tror jeg på at Gud er med uansett hvordan det går, og det føles som en stor lettelse. Og jeg vil fortsette å leve livet mitt for Gud.

Til slutt vil jeg også si at det absolutt ikke er sånn at alt plutselig bare har blitt helt bra. Jeg har fortsatt mange bekymringer og problemer, slik som med mange andre. Men sånn er det jo å være et menneske.

Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende! (Matt 28,18-20)

Privat

Mitt vitnesbyrd

«Mitt vitnesbyrd» er spalten hvor ulike mennesker får fortelle om sitt forhold til Jesus, til glede og oppbyggelse for alle oss som leser iTro.