Vår tålmodighet kan vise Guds kjærlighet til andre

Vår tålmodighet kan vise Guds kjærlighet til andre

– Jesus er et stort forbilde for meg med tanke på den omsorgen han viste til de rundt seg, skriver Ruth Helen Haram i dagens andakt.

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene kan basere seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.

«Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig.» (‭‭1. Korinter‬brev ‭13‬,‭4‬) ‭

Det står at «kjærligheten er tålmodig», men hva betyr egentlig det for våre liv?

Bibelen peker flere ganger på at det er viktig å vise godhet til mennesker rundt oss. Det innebærer blant annet å være tålmodig.

Jesus som omsorgs-forbilde

Å være tålmodig er ikke alltid så lett. Spesielt ikke nå til dags, hvor alt skal skje fortest mulig. Men mange mennesker i dag trenger tid. Derfor kan det å møte andre med tålmodighet, gjøre at de føler seg sett.

I sommer jobbet jeg på et omsorgssenter. Der var tålmodighet en viktig del av hverdagen. For dersom man ikke hadde det, kunne noen av de som bodde der føle seg utrygge. De trengte at vi som jobbet der møtte dem med vennlighet og tid.

Jesus er et stort forbilde for meg med tanke på den omsorgen han viste til de rundt seg. Han møtte både unge og gamle, syke og friske med stor godhet. I tillegg var han også veldig tålmodig.

Det kan man for eksempel se i møte med disiplene hans. For de var ikke perfekte og de gjorde feil, men Jesus var der for dem uansett.

Den bortkomne sønn

På samme måte som Jesus var tålmodig med sine disipler, slik er også Gud tålmodige med oss. Uansett hvilke feil du har gjort, er Gud alltid nær deg.

Lignelsen om den bortkomne sønn er et godt bilde på hvilken far Gud er for oss.

Historien handler om en sønn som reiste langt bort fra sin far. Han tok med seg arven og sløste den bort. En dag tok sønnen mot til seg og dro tilbake til faren. Til sønnens store overraskelse møtte faren han med åpne armer. Slik er Gud i møte med oss også!

Tålmodighet viser Guds kjærlighet

Å være tålmodig kan være utfordrende for oss mennesker. Det gjelder både i møte med andre mennesker, men også med tanke på bønn. For det er nemlig ikke slik at man alltid får det bønnesvaret man selv tenker er riktig å få.

Guds plan og timing er ofte annerledes enn det vi mennesker kan se for oss.

Jeremia 29,11 er et fint bibelvers, som kan gi håp når en venter på bønnesvar. Der står det:

«For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp.»

Å leve et liv der det å vise kjærlighet prioriteres, tror jeg er viktig! Det kan gjøres på så mange forskjellige måter, og en av dem er gjennom å være tålmodig.

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene kan basere seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.