– Fokuset bør være på hva jeg vet er godt for meg og som fører meg nærmere Gud, ikke følelser og hva man har lyst til i øyeblikket

– Fokuset bør være på hva jeg vet er godt for meg og som fører meg nærmere Gud, ikke følelser og hva man har lyst til i øyeblikket

Oda Linnea Jonasmo (17) skriver at man må velge Gud hver dag og om hvordan daglige vaner har hjulpet henne til dette.

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene kan basere seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.

«Men synes dere ikke om å tjene Herren, så velg i dag hvem dere vil tjene, enten de gudene deres fedre dyrket på den andre siden av elven, eller de gudene amorittene dyrket, de som hadde det landet dere nå bor i! Men jeg og mitt hus, vi vil tjene Herren.» (Jos 24,15)

Det er ikke alltid like enkelt å ha motivasjonen til å lese Bibelen og be i en «travel» hverdag

Bevisst velge Gud

Å være en kristen er ikke alltid et liv på skinner der alt går av seg selv og livet er «amazing». For greia er det, at å søke Gud er ikke like enkelt til enhver tid, og det er kanskje ikke alltid det man prioriterer.

Vi må BEVISST velge Gud i hverdagen. Det er ikke alltid like enkelt å ha motivasjonen til å lese Bibelen og be i en «travel» hverdag.

Man må ta et bevisst valg hver dag, hver time, ja, HELE TIDEN, om at i alle situasjoner ønsker jeg å søke og velge Gud

Personlig tenker jeg ofte; «Jaja, jeg gjør det senere når jeg har lyst», men ofte så har jeg faktisk ikke lyst. Det kommer alltid noe man heller vil gjøre og som frister mer.

Søke Gud i alle situasjoner

Som Andreas Kjøndal sier i podcasten til StorITro, så går det ikke på autopilot å velge Gud, nettopp fordi synden ligger naturlig i oss. Man må ta et bevisst valg hver dag, hver time, ja, HELE TIDEN, om at i alle situasjoner ønsker jeg å søke og velge Gud.

Det å for eksempel ha stillestund med Gud på kvelden eller morgenen er ikke noe som nødvendigvis går av seg selv. Man kan ha det travelt, være sliten eller ønske å bruke tiden på andre ting.

Fokuset bør være på hva jeg vet er godt for meg og som fører meg nærmere Gud, ikke følelser og hva man har lyst til i øyeblikket.

Gode vaner som varer

Noe som hjelper meg med å klare å velge Gud, er å få inn vaner; slik som å lese i Bibelen og be uansett hvor trøtt jeg er.

Jeg prøver også å minne meg selv på hvor stor Gud faktisk er og at vi en dag skal få leve evig i fellesskap med Ham

Noen ganger blir det gjort bare for «å gjøre» det, mens andre ganger føles det skikkelig bra! Og selvfølgelig handler ikke livet med Jesus om prestasjon eller at man må bruke så og så mye tid i Bibel og bønn, men det er noe vi trenger som kristne.

Det er så lett å miste kursen på hva vi tror på i dagens samfunn, så jeg tror vi virkelig trenger å være disiplinerte i akkurat dette, og lage gode vaner som kan vare!

Med Gud i evighet

Jeg prøver også å minne meg selv på hvor stor Gud faktisk er og at vi en dag skal få leve evig i fellesskap med Ham.

I Johannes 16,22 står det «….Men jeg skal se dere igjen, og deres hjerte skal glede seg, og ingen tar deres glede fra dere.»

Tenk på dette løftet! Vi skal møte Gud, være med han i evighet og våre hjerter skal glede seg. Om vi klarer å løfte blikket, minne oss på hvem Gud er, tror jeg vi lettere kan klare å prioritere tid til Gud og få inn gode vaner i hverdagen!

Privat

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene kan basere seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.