Vitnekveld på UL: – Hvis jeg virkelig tror, må jeg jo dele

Vitnekveld på UL: – Hvis jeg virkelig tror, må jeg jo dele

– Et kristent arrangement på ikke-kristnes premisser, sier Bianca Lidal om konseptet Vitnekveld.

Vitnekveld

En guttebibelgruppe i Oslo ville skape et nytt lavterskeltilbud for kristne og ikke-kristne og i Oslo 23. mars ble Vitnekveld for første gang arrangert.

Vitnekveld er et enkelt konsept hvor tre mennesker deler ærlig om livet og sin vei med Gud. Kvelden inneholder også noen få lovsanger.

Et av hovedmålene med Vitnekveld er å senke terskelen slik at det blir lettere for ikke-kristne å delta på kristne arrangement.

I dag arrangerer Vitnekveld i Oslo, Kristiansand, Trondheim og Bergen.

Fenomenet Vitnekveld ble startet opp i Oslo av en kompisgjeng. Med hundrevis fremmøtte i Oslo har konseptet blitt adoptert til Kristiansand, Trondheim og Bergen.

Vitnekveld på UL

iTro treffer Bianca Lidal og Edvard Gilje som begge er frivillige i Vitnekveld Oslo, som samler rundt 100-200 mennesker hver gang. Sistnevnte var også i bibelgruppen som startet det hele i 2023.

Vi ønsker å senke terskelen og invitere dem med på hva vi tror på

Onsdags kveld viser de frem konseptet sitt på UL. Ole Andreas Austbø, Bianca Lidal og Håkon Bjåstad deler sine vitnesbyrd.

– Poenget er å dele troen, helst med ikke-kristne, men også for de som allerede er troende, forteller Edvard om konseptet Vitnekveld.

– Ønsker å senke terskelen

Bianca, som er en av de tre som skal dele sitt vitnesbyrd på UL, forklarer at Vitnekveld er et forsøk på å gjøre kristendommen mer tilgjengelig for de ikke-kristne.

– Vi ønsker å senke terskelen og invitere dem med på hva vi tror på, utdyper hun.

Selv om de først og fremst har ikke-kristne i tankene når de arrangerer Vitnekveld, tror de det kan være til stor oppbyggelse for kristne også.

– Jeg tror det kan vekke nysgjerrighet hos ikke-kristne, men samtidig er det fint for troende å høre andre kristne fortelle ærlig om sin tro. Det kan sette i gang tanker rundt egen tro og bidra til bevisstgjøring rundt egen tro, forklarer Edvard.

Det er for mange advokater, men for få vitner blant kristne

– Man kan si at det er et kristent arrangement på ikke-kristnes premisser, legger Bianca til.

– Kalt til å være vitner

– Hva er et vitnesbyrd?

– Vi er kalt til å være vitner og fortelle hva vi har sett og opplevd i lag med Gud og Jesus, sier Bianca.

Edvard sammenligner det med vitner i en rettssak.

– Det er jo et sitat som sier at det er for mange advokater, men for få vitner blant kristne – å fortelle om hvordan troen oppleves fremfor å forsvare den, forklarer Edvard.

Ærlig om tro og liv

Edvard har gjennom sin kristne oppvekst erfart at det ofte er vitnemøter hvor unge har delt ærlig om liv og tro som har gitt størst inntrykk på han selv og andre.

– En slik plattform kan skape samtaler og spørsmål som kan bygges over tid gjennom relasjoner. Det er kanskje sånn man kan nå mennesker med Jesus i dag, reflekterer Edvard.

Hvis jeg virkelig tror, må jeg jo dele

De har også stort fokus på at det skal være en lav terskel for ikke-kristne å komme.

– Det er nok en litt høy terskel å komme inn i en kirke for ikke-kristne. Den kristne kulturen er satt og måten man prater på kan virke ganske fjernt for folk utenfra, erkjenner dem.

– Burde ikke tørre å holde kjeft

Da Bianca ble spurt om å bli en del av Vitnekveld-teamet i Oslo kjente hun straks at det var noe hun hadde lyst til.

– Det var spesielt én ting som gikk igjen da jeg gikk på bibelskole, og det var at hvis jeg virkelig tror, må jeg jo dele. Jeg burde ikke tørre å holde kjeft om det, sier Bianca engasjert som gikk to år på bibelskolen Filadelfia i Kristiansand.

De vektlegger begge ærlighet som et nøkkelord i møte med evangelisering.

– Jeg tror vi når folk med å være ekte og ærlige – være et vitne og dele det vi har sett og hørt. Det å få lov til å dele den Jesus jeg har erfart med de som ikke kjenner han fra før har vært veldig fint, poengterer Bianca.

Med en slik tilnærming skjønner de at vi gjør det i kjærlighet

Edvard slenger seg på:

– Jeg er jo ikke først og fremst kristen på grunn av alle disse argumentene, men det er noe mer personlig, noe man har opplevd eller en prosess over tid, sier Edvard og tror det kan være lettere å få til en god samtale med noen om man har et slikt utgangspunkt fremfor diskusjon og argumentering.

Evangelisering gjennom relasjon

Bianca har også gode erfaringer med denne fremgangsmåten.

– Jeg har merket med mine ikke-kristne venner at hvis jeg er åpen, ekte og ærlig og ikke presser noe på dem, så blir samtalen mye bedre. Med en slik tilnærming skjønner de at vi gjør det i kjærlighet, sier hun.

Hun legger også til at hun har tro på evangelisering gjennom genuin relasjonsbygging. I skrivende stund pågår Vitnekveld på UL og på spørsmålet om hva publikum kunne vente seg, svarte hun følgende:

– Du vil få se alle livets sider, et innblikk i den Jesus vi har fått oppleve på en ærlig måte, også det som ikke er så enkelt – den uperfekte siden ved troen, avslutter hun.

Håvard Sande

Vitnekveld

En guttebibelgruppe i Oslo ville skape et nytt lavterskeltilbud for kristne og ikke-kristne og i Oslo 23. mars ble Vitnekveld for første gang arrangert.

Vitnekveld er et enkelt konsept hvor tre mennesker deler ærlig om livet og sin vei med Gud. Kvelden inneholder også noen få lovsanger.

Et av hovedmålene med Vitnekveld er å senke terskelen slik at det blir lettere for ikke-kristne å delta på kristne arrangement.

I dag arrangerer Vitnekveld i Oslo, Kristiansand, Trondheim og Bergen.