– Var det bare ikke for de kristne, hadde jeg vært en kristen

– Var det bare ikke for de kristne, hadde jeg vært en kristen

18.–20. oktober arrangeres Veritaskonferansen på Bibelskolen i Grimstad med temaet «Best før...?»

Veritaskonferansen

Veritaskonferansen er en konferanse som arrangeres hvert år på Bibelskolen i Grimstad. Konferansen setter spesielt fokus på kristent trosforsvar.

Mahatma Gandhi skal ha sagt: «Jeg liker deres Kristus, men jeg liker ikke deres kristne. Deres kristne er så ulik Kristus.» Og: «Var det bare ikke for de kristne, hadde jeg vært en kristen».

Vi som tror på Jesus har fått det ærefulle oppdrag å være hans ambassadører. Han kunne brukt sine legioner av hellige engler til dette, og så velger han oss: Vi skal være Hans brev til verden!

Ambassadører eller skremsler?

Det kan synes som Guds ambassadører er den største hindringen for Guds store oppdrag!

I historien er det ikke vanskelig å finne eksempler på kristne som bøller: Korstog, hekseprosesser, religionskriger, diskriminering og intoleranse. Og så har vi de siste tiårene talløse avsløringer av overgrep fra kirkens menn.

Den helt ferske dokumentaren «For our Daughters» er et hjerteskjærende oppgjør med kristne lederes fornektelse og tildekking av seksuelle overgrep.

Daglig omvendelse

I møte med dette er det viktig at vi kristne selv tar et oppgjør med vår egen ondskap. Bare i bekjennelse og oppgjør, kan vi ta imot Guds nåde og tilgivelse.

Dette er noe vi kristne trenger daglig: En omvendelse fra oss selv, verden og Djevelen, og til den levende Gud.

Bøller og helgener

Kirkens historie kan se ut til å være mer til skade enn gagn for mennesker og samfunn.

Til dette krevende tema har vi nå fått en svært viktig ressurs, i boken Bøller og helgener: Et ærlig blikk på det gode og onde i kristendommens historie.

Unik ressurs

Forfatteren er den australske akademikeren, forfatteren og filmskaperen John Dickson. Han er unikt rustet til å hjelpe oss med disse vanskelige spørsmålene.

Sammen med sin historiefaglige bakgrunn, har han en unik formidlingsevne.

Han har også laget en dokumentarfilm om temaet, kalt For the Love of God + –. How the Church has been better and worse than you ever imagined.

Både filmen, filmklipp og samtaleopplegg kan brukes i bibelgrupper, og burde bli obligatorisk på våre kristne skoler.

Jesu opprinnelige vakre melodi

Boken Bøller og helgener er ikke et forsvar for kristne, og absolutt ikke et forsøk på å renvaske kirken.

Dickson bruker en musikkmetafor for å hjelpe oss til å forholde oss til vår brokete historie: Vi kan se Jesus og hans undervisning som den kristne troens opprinnelige vakre melodi. Når kirken følger melodien derfra, ser vi godhet og skjønnhet.

Men jo mer den avviker fra den opprinnelige, forvrenges denne vakre melodien, og den blir falsk og ugjenkjennelig.

Tema på Veritaskonferansen

Dickson er gjestetaler på Veritaskonferansen den 19. oktober, og her lanseres også hans bok på norsk.

Konferansen som helhet tar opp utfordringen med å se ærlig på vår historie, og se at Jesus ikke har gått ut på dato, selv om hans kirke har mye å svare for.

De som ikke kan delta, kan likevel glede seg til å høre forkynnelse og over 30 seminarer fra konferansen på Snakk om tro nettside og podkast.

En hjelp til å snakke med naboer.

Hvorfor trenger vi denne boken? Tre grunner:

  1. For det første trenger kristne å kjenne sin historie, og være ærlige om både det gode og det dårlige.
  2. For det andre er det viktig å lære av historien for ikke å gjenta de samme feilene. Fornektelse og glemsel er ikke det samme, men kan ha samme virkning.
  3. For det tredje er denne boken en unik hjelp for kristne i samtaler med sine venner og naboer.

Dette er Dicksons hjertesak, å kunne være til hjelp for tvilere og skeptikere, og de som har spørsmål om kristen tro.

Privat

Veritaskonferansen

Veritaskonferansen er en konferanse som arrangeres hvert år på Bibelskolen i Grimstad. Konferansen setter spesielt fokus på kristent trosforsvar.