Evangeliserer med t-skjorter
Hvorfor ikke være et vitne gjennom hvordan du kler deg?
Leder
Ukas leder er skrevet av John Olav Selstø
Du fikk sikkert med deg nyhetsoppslagene forrige uke da Marius Hodne (20) og Rolf Henrik Karlsen (19) stilte opp på VM-kampen mellom Nigeria og Iran forrige mandag med T-skjorter med kristent budskap. “Jesus loves Nigeria” og “Jesus loves Iran” lød budskapet som var tusjet på de brasilianske fotballskjortene. “Hvorfor ikke fortelle om Jesus på et verdensmesterskap i fotball? Der samles jo hele verden.” sa Marius til NRK.
Det handler om å ha et forhold til ham
Bildene av Marius og Rolf Henrik ble delt med hele verden, og ble omtalt som det “mest følelsesladde øyeblikket” i kampen. De ønsket å vise budskapet og å dele det de tror på. “Jeg håper mange fikk det med seg og at folk tenker over at Jesus elsker alle. Det handler om å ha et forhold til ham, ikke bare om masse bud og regler.”, sier Marius.
Marius og Rolf Henrik er ikke de eneste som bruker klesplagg til å evangelisere. CITW Clothing (Church in the wild Clothing) som nylig ble startet opp av Christer Dyngeland (22) og Benjamin Matthiesen (16), er et tydelig evangelisk klesmerke som ble startet som en reaksjon på kristne t-skjorter med dårlig design. “Vi ønsket å lage noe som var så bra design på at folk kunne kjøpt det på en hvilken som helst klesbutikk, men som samtidig var så tydelig at det var umulig å gå glipp av budskapet.” sier Christer til iTro.
Vi drømmer om en kirke som er til stede i verden i stedet for å gjemme seg innenfor kirkens fire vegger.
Målet med kleskolleksjonen , som bærer store kors på fremsiden, er å gjøre Jesus kjent, men også gjøre det lett for unge kristne å være stolt av troen sin. “Vi drømmer om en kirke som er til stede i verden i stedet for å gjemme seg innenfor kirkens fire vegger. Da tror vi også at vi må være relevante, og i mye større grad følge de premissene som er satt i kulturen. En måte å gjøre det på er gjennom t-skjorter.” CITW Clothing er et helt ferskt merke, men håpet er å nå ut i flere butikker i Norge og Europa med tiden.
Christer trekker frem Rom 1:16 som et sentralt bibelvers for klesmerket: “For jeg skammer meg ikke over evangeliet. Det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, jøde først og så greker.” “Dette blir en viktig rettesnor for oss i prosessen videre også.” sier han.
Få deg en t-skjorte med budskapet om Jesus
Etter “korsnekt-saken” for tv-journalister i fjor høst startet Dag Sandslett facebookgruppen “Ja til å bære korset når og hvor jeg vil”, en gruppe som nå har 123 000 likes. “OPPFORDRER og UTfordrer herved til Årets Sommeraktivitet: Få deg en T-skjorte med budskapet om Jesus, vis andre hvem du tror på.” skrev Sandslett på siden forrige uke.
Tar du utfordringen?
Foto: CITW Clothing