Vi har alle usunne avhengigheter

Vi har alle usunne avhengigheter

Jeg har erfart hvordan helt hverdagslige aktiviteter kan gi usunne avhengigheter.

Tema

Temaet på iTro i februar er «Avhengig».

Usunne avhengigheter gjelder vel ikke meg? Jeg er verken rusmisbruker eller spillegal.

I lederartikkelen for måneden: Hva er du avhengig av?, leser vi at vi alle har avhengigheter – usunne og sunne, store og små.

Dette kan se annerledes ut fra person til person og inkluderer helt hverdagslige ting som mat, shopping, sosiale medier og trening.

Lykkefølelsen

En av grunnene til at disse avhengighetene kan være usunne, er dopamin – et kjemikalie i hjernen som gir oss en lykkefølelse, som en slags belønning.

Når vi gjør noe som gir oss en belønning, som å spise sjokolade eller vinne en konkurranse, øker dopamin-nivået i hjernen. Dette gir oss en lykkefølelse, og kan føre til at vi ønsker å gjenta denne opplevelsen igjen og igjen – som en rus.

Søken etter lykke og tilfredshet blir et jag etter vinden.

Vi har alle erfart den gode følelsen vi får av å spise mat, få liker-klikk på sosiale medier, når favorittlaget ditt avgjør på overtid, eller når du for første gang tar i bruk de nye, freshe skoene dine og føler deg som verdens kuleste menneske.

Vi kan gi mer tid og fokus til disse aktivitetene enn vi ønsker, og det kan gå utover vår helse, våre medmenneskelig relasjoner og vår relasjon til Gud.

Shopping og SoMe

I dokumentarfilmen «Social dilemma» ser vi hvordan sosiale medier omtrent utelukkende er designet med ett formål – å få makt over forbrukerne (oss) og gjøre dem avhengige av tjenesten sin.

Mange av de samme mekanisme fungerer i reklamer som øses ut over oss hver dag:

  • «Alle bekymringer forsvinner og livet blir perfekt med dette produktet!»
  • «Dine behov og lengsler vil bli tilfredsstilt om du kjøper akkurat DENNE sjampoen! Fordi du fortjener det!»

Behov som ikke finnes skapes. Søken etter lykke og tilfredshet blir et jag etter vinden. (Fork 1,14)

Les også: – Når du kjenner på en tomhet inni deg, så er ikke løsningen å fylle livet ditt med nye ting

Hva lar vi få makt over oss?

Bibelen advarer mot å la det materielle få makt over oss. (Kol 3,2)

Poenget er ikke at alle disse tingene er feil i seg selv. Og dopamin kan også være vel og bra. Men jeg tror det er viktig å ha et reflektert forhold over hva vi lever etter og hva vi lar få makt over oss.

Hos Jesus har vi fått en frihet som ikke er forgjengelig, men meningsfull.

Spesielt i et samfunn hvor vi bombarderes av inntrykk og hvor det daglig er VM fra alle reklamebyrå i å få vår oppmerksomhet.

Jeg vet selv hvor oppslukt jeg kan bli i helt hverdagslige og ubetydelige ting. Fokuset dras bort fra Gud og over på meg og mine egoistiske «behov».

Lar vi kortvarige dopaminrush styre hva vi lever for og hvilke valg vi tar?

Frihet i Kristus

Som kristne får lov til å ta del i noe mye større. Noe som stikker mye dypere enn et kortvarig dopaminrush.

Som kristne er vi satt fri i Kristus, men som Paulus advarer mot i Gal 5,13, må vi ikke misbruke den.

Hos Jesus har vi fått en frihet som ikke er forgjengelig, men meningsfull. Ikke kortvarig, men evig. Ikke selvsentrert, men nestekjærlig.

La friheten vi er gitt bli et påskudd for å tjene Gud og vår neste.

Avhengig av Jesus

Så skal vi absolutt ikke ta lett på avhengigheter, enten de er store eller små. Men vi har en allmektig Far som ønsker å gå stegene sammen med oss (1 Pet 5,7).

La det være Jesus vi blir avhengige av og søker våre behov hos. Han kjenner oss og leder oss i en sunn og god retning. Jesus er det eneste vi behøver.

Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus. For Åndens lov som gir liv, har i Kristus Jesus gjort deg fri fra syndens og dødens lov. (Rom 8,1-2)

 

Bibeltekstene er fra Bibel 2011 © Bibelselskapet.

Pixabay

Tema

Temaet på iTro i februar er «Avhengig».