So, it’s time! Sesong to av Chosen er i gang, og du har mye godt i vente!

So, it’s time! Sesong to av Chosen er i gang, og du har mye godt i vente!

Tre tips til deg som ser serien om Jesus.

The Chosen sesong 2

NLM ung fortsetter å lage samtaleopplegg til serien The Chosen. Du finner episode 1 her, episode 2 og 3 dukker snart opp, og deretter legger vi ut kort tid etter episodene slippes.

Det er tenkt å passe for alle som er 13 år og (langt) oppover.

Chosen er en folkefinansiert (crowdfunded) serie om Jesu liv og disiplene som følger ham. Den er planlagt å gå over syv seseonger. Vi laget samtaleopplegg for sesong 1 i fjor.

Les mer om Chosen her.

I fjor ble jeg både overrasket og overveldet over hvor stort innrykk tv-serien Chosen gjorde på meg. Det er kvalitet – med kvalitetsinnhold, og jeg skrev: Et kjennetegn på en god film, er at den hopper over hodet og lander rett i hjertet, The Chosen kan lande trygt begge steder.

Se samtaleopplegg til episode 1 i sesong 2.

Mens jeg ser denne ny sesongen med Chosen har jeg tre tanker i hodet som jeg gjerne vil dele med deg.

1. Å se en tv-serie om Jesus er ikke det samme som å lese i Bibelen!

Det må både du og jeg være klar over og bevisste på. Det er en utfordring, fordi filmmediet taler så sterkt til følelsene og hjertet vårt, men det er en utfordring vi tåler.

Vi må se på serien som en god andakt, som å lese ei oppbyggelig bok eller synge en sang om Jesus. Det er ikke uvanlig at vi lærer om Jesus på mange ulike måter, vi må bare være bevisst på at det er akkurat det: Noen som vil fortelle oss noe om den Jesus de har møtt.

Et konkret eksempel fra serien er måten de forteller om disippelen Natanael. (NB: Ingen spoiler alert her!) Regissør og Chosen-sjef Dallas Jenkins, sier selv at måten de dikter opp et bakteppe for Natanaels møte med Jesus, er inspirert av noe i hans eget liv. Jenkins opplevde at livet falt i grus, og at et (nytt) møte med Jesus forandret alt.

Slik har han brukt sine erfaringer til å fargelegge historien om Natanael. Samtidig er fortellingen helt tydelig knyttet til de bibeltekstene vi har om Natanael, og det er ingen tvil om at motivasjonen bak valgene og fortellingene er at vi skal bli berørt av disippelens møte med Jesus.

2. Å se serien beriker bibellesingen i etterkant

Det har jeg merket etter jeg så sesong 1. Skaperne av serien har lagt inn en solid innsats for å finne ut hvordan de best skal presentere de ulike personene ut ifra de beskrivelsene vi har av dem.

Dermed får jeg noen aha-opplevelser når jeg leser evangeliene på nytt, av typen: Ååjaa, dette har jeg ikke lagt merke til før, men det så jeg jo i serien. Det kan være noe som har blitt sagt, en beskrivelse av et geografisk sted eller noe om personligheten til en av karakterene.

3. Serien har bred målgruppe

Gjengen bak The Chosen har flere ganger delt sterke historier og vitnesbyrd fra folk de er i kontakt med om hvordan serien har vært med å føre mennesker til Jesus. Den kommuniserer godt til noen som ikke tror fra før.

Samtidig merker jeg, som har lest evangeliene flere ganger i mitt liv, at de også treffer meg rett i hjertet. Jeg oppdager mange små ting mellom linjene, som jeg bare vet fordi jeg har lest tekstene før.

I episode 1 av sesong 2 tenker jeg automatisk på Joh 20,30-31 når Johannes sier at han ikke kan ha med aller fortellingene han noterer ned i evangeliet han vil skrive. Jeg forstår godt hvorfor de fremstiller Matteus så nøyaktig og detaljfokusert.

Når vi møter Natanael i episode 2, tar jeg meg i å vente ivrig på å se hvordan han har det når han sitter under fikentreet. Og når Jesus og Melech i episode 1 snakker sammen om hvordan han som samaritaner har overfalt og ranet en jødisk reisende, tenker jeg på lignelsen om den barmhjertige samaritan.

Ja, det burde du!

Hvis du lurer på om du skal se sesong 2 av Chosen, så er svaret ja, det burde du! På samme måte som du kan glede deg over å høre andre fortelle om den Jesus de har møtt, kan du glede deg over å se den Jesus Dallas Jenkins og hans gjeng har møtt og vil vise oss.

Gud velsigne den oppbyggelige skjermtida! Og med samtaleopplegget tror vi det kan gjøre det enda mer verdifullt!

PS. Hvis du ikke har sett sesong 1 ennå, så følger det ofte et godt tips med: De første par episodene er litt «spesielle», men ikke gi opp der, det blir raskt veldig bra!

The Chosen sesong 2

NLM ung fortsetter å lage samtaleopplegg til serien The Chosen. Du finner episode 1 her, episode 2 og 3 dukker snart opp, og deretter legger vi ut kort tid etter episodene slippes.

Det er tenkt å passe for alle som er 13 år og (langt) oppover.

Chosen er en folkefinansiert (crowdfunded) serie om Jesu liv og disiplene som følger ham. Den er planlagt å gå over syv seseonger. Vi laget samtaleopplegg for sesong 1 i fjor.

Les mer om Chosen her.