«Vi lever tross alt i 2017»

«Vi lever tross alt i 2017»

- Jeg synes Bibelen sine svar er langt bedre enn vår tids svar, eller kanskje man heller kan si vår tids vegring for å gi svar

Tema

Temaet på iTro i januar er «Tid»

Jan Magnus Fauske Lillebø er 27 år gammel. Bor i Oslo. Jobber som ungdomsleder i Misjonssalen og som ungdomsarbeider i Østfold for NLM Region Øst.

Man trenger ikke bruke lang tid i diskusjoner, eller i kommentarfelt på internett, før man hører noen si: ”Vi lever jo tross alt i 2017”. Ofte blir dette argumentet eller denne påstanden brukt mot kristne, gjerne i etiske spørsmål.

Et arrogant argument

Hva skal vi tenke om dette argumentet? Er det at vi lever i 2017 noe som gjør at kristne bør revurdere sine meninger og sitt ståsted?

Nei, mener Jan Magnus Fauske Lillebø, ungdomsleder i Misjonssalen i Oslo. Han er en av dem som misliker dette argumentet sterkt.

– Det er et ikke-argument. Du sier bare året vi lever i, som om det skal være et argument. Så ligger det jo underforstått i den påstanden at det den andre står for er foreldet og gammeldags, sier han.

I følge Bibelen så finnes det noe som er sant for alle mennesker til alle tider.

Jan Magnus mener ikke bare at det er et dårlig argument. Han synes også det er arrogant.

– Det er rett og slett fryktelig arrogant i møte med historien. Tankegangen er slik: Før var de dumme, og da tenkte de sånn. Nå vet vi veldig mye bedre, og bør derfor tenke annerledes.

– Det er ikke sånn at alt var bedre før, nei, men å si at alt er bedre nå, er en veldig naiv påstand, mener han.

Bibelen er tidløs

En ting er at alt kanskje ikke har blitt bedre. En sånn påstand er mulig å problematisere. Men Bibelen er jo ikke bare litt gammel. Noen skrifter er flere tusen år gamle, og skrevet inn i en helt annen kultur og kontekst.

– Begynner ikke Bibelen å bli litt utdatert?