Hva er forskjellen på katolsk og protestantisk kristendom?

Hva er forskjellen på katolsk og protestantisk kristendom?

Noen enkeltindivider stilte spørsmål og kritiserte kirkelig praksis og lære, noe som førte til reformasjoner i deler av Europa på 1500-tallet, skriver Iris Schjølberg.

Tema

Temaet på iTro i august er «Tro og gjerninger».

I dag deler vi kristendommen inn i tre hovedretninger. Den katolske kirke, den ortodokse kirke og de protestantiske kirkene, men hva er egentlig forskjellen på disse?

Her skal vi ta for oss forskjellen mellom den katolske kirken og de protestantiske kirkene.

Reformasjonen

Den protestantiske trosretningen oppsto som et resultat av reformasjonen. Noen enkeltindivider stilte spørsmål og kritiserte kirkelig praksis og lære, noe som førte til reformasjoner i deler av Europa på 1500-tallet.

Reformasjonen spredte seg og det ble dannet tre ulike protestantiske kirkesamfunn: Det lutherske kirkesamfunn, det reformerte kirkesamfunn (kalvinister) og den anglikanske kirken. Dette utviklet seg og nå finnes det enda flere protestantiske kirkesamfunn, bl.a. metodistkirken, baptistkirken og pinsebevegelsen. Den katolske kirke hevder derimot at de har sine røtter helt tilbake til de første kristne, med apostelen Peter som deres første pave.

Bibelens posisjon

Et vanlig prinsipp i de protestantiske kirkene er “Sola Scriptura”, som oversettes til Skriften alene. Dette betyr at Skriften, altså Bibelen, alene er kilden til rett lære og kristen praksis. I den katolske kirken spiller tradisjonen en mye større rolle i tolkning- og lærespørsmål. Selv om Bibelen er fundamentet for troen, må den tolkes i lys av tradisjonen.

En annen forskjell ved Bibelen er at den katolske Bibelen også inneholder de gammeltestamentlige apokryfene, jødiske skrifter skrevet mellom 200 f.kr-100 e.kr. Dette har resultert i at den katolske Bibelen har 73 bøker, mens den protestantiske har 66.

Veien til frelse

En viktig forskjell mellom katolikker og protestanter er hva de tenker om rettferdiggjørelse og frelse. Rettferdiggjørelsen handler om at mennesker er frikjent og har fått syndene sine tilgitt fordi Jesus sonet straffen på korset.

Hos katolikkene er rettferdiggjørelsen og helliggjørelsen mye mer vevd sammen.

Protestantene tenker at de er frelst og rettferdiggjort ved troen på Jesus Kristus og hans død og oppstandelse. Som et resultat av rettferdiggjørelsen kommer det en helliggjørelse. Helliggjørelse er når mennesker søker å bli mer lik Jesus, leve nærmere Gud og leve et liv som samsvarer med hvordan Bibelen sier at livet burde leves. Det viktige her er at rettferdiggjørelsen kommer før helliggjørelsen, og det er i rettferdiggjørelsen frelsen ligger.

Gode gjerninger er nødvendige

Hos katolikkene er rettferdiggjørelsen og helliggjørelsen mye mer vevd sammen. På samme måte som protestantene tror katolikker at de er frelst av nåde, ved tro. Men gode gjerninger er også nødvendig for frelsen. Troen på Jesus Kristus er begynnelsen til frelsen, og i den forstand grunnlaget for og roten til rettferdiggjørelsen.

Katolikkene beskriver rettferdiggjørelsen som en forvandlingsprosess som innebærer en indre helliggjørelse og fornyelse av mennesket. Gode gjerninger vil være en del av denne helliggjørelsen og fornyelsen. Det er viktig å understreke at gode gjerninger i seg selv ikke kan frelse, men at troen på Jesus er helt nødvendig. 

En misforståelse rundt Jomfru Maria

En vanlig kritikk jeg har hørt mot katolisismen er at de tilber helgener, spesielt jomfru Maria. Dette er en misforståelse. Det katolikkene gjør er å be om helgenenes forbønn på samme måte som man kan be nålevende personer om forbønn. Helgenene er forbilder i troen og sanne Kristi etterfølgere, og katolikkene kan derfor si at kirkens oppgave er å gjøre helgener av alle medlemmene.

Enige om noe

Selv om det er mange ulikheter mellom den katolske og de protestantiske kirken, er de enige om noen viktige sannheter. Begge retningene tror på den treenige Gud, med Faderen som den allmektige himmelens og jordens skaper. Jesus Kristus, Guds sønn, sant menneske og sann Gud. Og den hellige ånd som virker i mennesker i dag.

Les også: Vi skal elske kristne i alle kirkesamfunn. Men vi skal aldri «elske» at noen som søker Gud blir vist feil vei.

Michael Stein

Tema

Temaet på iTro i august er «Tro og gjerninger».