Guds timing er bedre enn vår egen timing

Guds timing er bedre enn vår egen timing

– Når vi velger å stole på Gud midt i usikkerheten, skjer det noe med troen vår.

Tema

Tema på iTro i juni er «Tålmodig».

Er det noe vi virkelig har fått testet i den siste tiden, er det tålmodigheten vår.

Uke på uke med begrensninger, usikkerhet og en uviss framtid.

Samtidig har mange av oss nådd et punkt der situasjonen oppleves som normalisert.

Vi har blitt vant til å leve i uvissheten, og lever livene våre innenfor begrensningene. Og mye er fortsatt bra.

Vente på Gud

I livet med Gud må vi ofte gjennom en liknende prosess.

Vi ønsker bønnesvar og gjennombrudd, helbredelser og frelse for familie og venner. Kanskje er det noen løfter du holder fast på som ennå ikke har skjedd.

Hva gjør vi når det virker som om Gud drøyer med å svare på bønnene våre?

Gud griper inn

I Bibelen er det utallige eksempler på at Gud griper inn i situasjoner, gjør store mirakler, oppfyller løfter og får sin vilje til å skje.

Dette er en reell side av Gud, og det er noe vi som kristne har lov til å forvente av ham og be han om å gjøre.

Jesus inviterer oss til å be Gud om å gripe inn:

«Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. For den som ber, han får, og den som leter, han finner, og den som banker på, skal det lukkes opp for. Eller hvem av dere vil gi sønnen sin en stein når han ber om brød, eller gi ham en orm når han ber om en fisk? Når selv dere som er onde, vet å gi barna deres gode gaver, hvor mye mer skal ikke da deres Far i himmelen gi gode gaver til dem som ber ham!» Matt 7,7

Guds timing

Likevel må vi forstå at Guds timing ikke alltid passer med vår egen timing.

Israelittene var slaver i Egypt i 400 år før Gud reddet dem ut på storslagent vis.

Og de måtte gå 40 år i ørkenen før de fikk innta landet Gud hadde lovet dem. (Selv om det var deres egen feil, som feiget ut når Gud først ga dem muligheten. Les om det i 4 Mos 13-14.)

Å velge Gud igjen

Det er lite som tester troen vår så mye som når ting ikke går vår vei og Gud føles stille og fjern.

Den såkalte «ørkenvandringen» i troslivet er noe alle kristne må gjennom, ofte igjen og igjen.

Da blir fristelsene i denne verden sterkere, og vi blir nødt til å ta noen valg:

Vil jeg følge Jesus selv om ting er vanskelig? Vil jeg tro på Gud selv når jeg ikke føler at han er her? Kan jeg gi slipp på det jeg lengter etter, og stole på at Gud er god og har kontroll og at hans timing er bedre enn min?

Fred i stormen

Når vi velger å stole på Gud midt i usikkerheten, skjer det noe med troen vår. Da finner vi fred midt i stormen.

Og plutselig legger vi merke til alt det gode Gud gjør i livene våre her og nå, selv om vi fortsatt venter på det som ligger der framme.

Det er faktisk et godt sted å være.

Les mer om tema «Tålmodig» på iTro i juni.

Anthony Tran

Tema

Tema på iTro i juni er «Tålmodig».