Bli kjent med noen av utsendingene til Misjonssambandet #1

Bli kjent med noen av utsendingene til Misjonssambandet #1

Hvem er egentlig disse folka som reiser til utlandet for å være med på det globale misjonsoppdraget?

Tema

Tema på itro i juni er «Global.»

 

Lurer du på hvordan hverdagen til en utsending ser ut? Hvem er egentlig disse folka som reiser til utlandet for å være med på det globale misjonsoppdraget?

På misjonsfeltene er det mange forskjellige oppgaver, og mange forskjellige mennesker. Her får du et lite innblikk i hvem noen er og hva de skal gjøre. Kanskje blir du inspirert?

Rita Jonasmo, Mongolia

Når visste du at du ville bli misjonær/utsending?
Jeg kjente på Guds kall til dette fra jeg var ganske ung.

Hva skal du arbeide med? 
Jeg skal fra 1.januar være stedlig representant i Mongolia. Dette vil si NLM sin leder for arbeidet i Mongolia. Vi har vært ute før, men jeg har aldri hatt denne oppgaven, så det er spennende og litt skummelt.

Hva vil du savne i Norge (i tillegg til familie og venner)?
Vi er en familie med barn på 9,12 og 15 år som drar ut. I tillegg vil de to eldste barna på 18 og 20 være igjen i Norge – og disse vil jeg savne mest. I tillegg tror jeg at vi av og til vil savne den kjente hverdagen – alt fra småting og kjente matvarer til det å kunne uttrykke seg til menneskene rundt oss på et kjent språk.

Henrik Nandrup, Indonesia

Når visste du at du ville bli misjonær/utsending?
Har aldri vært sånn at jeg har tenkt at jeg skal bli misjonær eller absolutt ikke skal bli det. Kona mi og jeg har allikevel hele veien tenkt at det kunne ha vært spennende og gjort. Plutselig innså vi at det var nå det passa, også har vi egentlig bare fått mer og mer lyst til det.
Hva skal du arbeide med? 
I Norge har jeg jobbet som lærer, mens i Indonesia skal jeg arbeide med å gjøre hverdagen til de rundt oss der vi bor bedre som prosjektleder i samfunnsbyggende prosjekter.
Hva vil du savne i Norge (i tillegg familie og venner)?
Jeg vil nok savne å gå på ski, årstider, god luft, kunne se fotball på kvelden (og ikke på natta).

Anne Omholt Berrefjord, Mongolia

Når visste du at du ville bli misjonær/utsending?
Jeg har alltid vært interessert i misjon, og drømt om å reise ut som misjonær siden 15-årsalderen. Ønsket og følelsen av at det er det Gud ønsker jeg skal, har bare blitt sterkere med årene.

Hva skal du arbeide med?
Jeg skal være ettåring i Mongolia. Der skal jeg følge opp misjonærbarna på skolen og fritiden.

Hva vil du savne i Norge (i tillegg familie og venner)?
Jeg vil nok savne at alle snakker et språk jeg forstår og norsk mat. Vil nok også savne at det er frodig og grønt i Norge (det er det ikke i vest-Mongolia dit jeg skal) og savne å gå på ski.

Kari Nordmann, Sensitivt område (Anonymisert)

Når visste du at du ville bli misjonær/utsending?
Jeg har lenge syntes at det å reise ut som misjonær har virket spennende. Jeg kjenner familier som har vært misjonærer og sett deler av hva de har opplevd der de har vært og har syntes det har virket spennende! Men det er først i de senere årene at jeg har begynt å leke med tanken selv. Særlig etter to år på Bibelskolen Fjellhaug i Oslo har jeg fått hørt og sett mer av misjon, og jeg kjenner at det blir mer og mer viktig for meg.
 
Etter å allerede å ha hatt to friår var tanken på et «friår» til bare noe jeg tulla litt med i starten. Når folk spurte meg om hva jeg skulle til høsten svarte jeg ofte: «Det blir vel no studie, men hadde jo egentlig ikke hatt noe imot et friår til.» Tanken om å være ettåring har boret seg fast i meg det siste året, men jeg gjorde aldri noe med den tanken før den ordinære fristen var ute.
Heldigvis for min del ble det lagt ut en 2. gangs utlysning på en ettåringsstilling, og etter anbefaling fra kontaktlærer måtte jeg bare søke. Nå er jeg ekstremt glad for valget jeg tok og ser veldig frem til et spennende og utfordrende år!

 
Hva skal du arbeide med? 
Jeg skal få være med som en assistent på skolen for de norske misjonærbarna som bor der. I tillegg skal jeg få være med på noe av det de lokale arbeide misjonærene har startet, og kanskje jeg er så heldig at jeg får være med på å starte nye, idrettsrelaterte aktiviteter i området, der vi kan komme i kontakt med de som bor i byen! 
 

Hva vil du savne i Norge (i tillegg familie og venner)?
Det jeg tror jeg åpenbart vil savne mest i Norge er selvfølgelig familien min og vennene mine, men jeg er også veldig glad i visse typer mat 🙂 Så særlig melk, nonstop og fiskegrateng (ikke sammen altså 😋) vil bli sårt savnet.

privat

Tema

Tema på itro i juni er «Global.»