Bibelapp tar av

Bibelapp tar av

- Den er et hjelpemiddel til å finne leseplaner om spørsmål som opptar meg, sier Marius Aarseth på Sygna VGS.

Tema

Temaet på iTro i mars er «Bibelen».

Sjekk Facebook-siden til YouVersion.

YouVersion er en gratis app som kan lastes ned på smarttelefon, nettbrett eller data. I appen ligger Bibelen på norsk og på nesten 900 andre språk, og i tillegg finnes det mange forskjellige bibelleseplaner man kan bruke i appen. Den er lastet ned over 213 millioner ganger.

Terje Bøe er en av de frivillige i teamet hos Norea Mediemisjon, som er den norske samarbeidspartneren til YouVersion. Oversetter av leseplaner, og ivrig bruk av appen har beriket livet hans.

Youversion

 

 

 

 

 

– Jeg oversatte bibelleseplanen Jeg velger glede fra engelsk til norsk i en periode da jeg var nede i en bølgedal. Gjennom å jobbe med temaene og bibeltekstene om glede, fikk jeg på ny se hvor mye jeg har å glede meg over.

-Hvilken aldersgruppe bruker appen mest?
-Det er mest av de yngre på verdensbasis, men vi har hele spekteret, forteller han.

Bøe anbefaler bibelappen sterkt, og håper den skal fortsette å bidra til økt bibellesning.
– Mitt tips er å sjekke bibelappen før du sjekker alt annet på telefonen. Du kan også markere bibelvers og legge inn et bokmerker ved å merke bibelvers med konkrete ord, og slik finne igjen det du har merket eller fargelagt. Dette kan fungere som en gullgruve for predikanter, mener han.

Appen som hjelpemiddel

Marius Aarseth som går siste året på Sygna VGS, bruker Bibel-appen ukentlig, men vil ikke bytte den ut med selve Bibelen. Altså boken.
– Jeg synes det er viktig å hovedsakelig bruke Bibelen til bibellesning, for på telefonen kan det dukke opp så mange distraksjoner. Men bibelappen fungerer for meg som et hjelpemiddel til å finne bibelleseplaner om spørsmål som preger hverdagen.

Aarseth synes det beste med appen er at han kan følge andre og se hvilke bibelvers de ser og markerer.
– Det er en egen newsfeed akkurat som på Facebook, bare at her består feeden av bibelvers, bokmerker og bibelbilder.

Se også:
– Amerikanske toppfotballspillere digger bibelappen
– Lytt til lydbibler
– Last ned bibelleseplanen «Historien om påske» (7 dager)

-Har du tips til en bibelleseplan?
-Jeg brukte nylig en som heter Jesus, I need you, den kan anbefales.

Ta kontroll over tiden
Sigrid Lise Lindseth går i 2.klasse på Vestborg VGS, og bruker primært appen til å lese dagens bibelvers, eller til å slå opp bibeltekster på møter.
– Det kan være forstyrrende for de eldre hvis jeg bruker bibelappen på et bedehusmøte, men de som er yngre skjønner nok at det er det jeg bruker mobilen til midt under et møte.

Hun kommer til å bruke andre bibelleseplaner i påsken, og mener at det er viktig å prioritere bibellesning i både høytid og hverdag.
-Det er viktig å få seg gode lesevaner når du har tid, for det hjelper deg når de travle periodene kommer.

Sjekk en privat brukerveiledning her:

 

Privat og pressefoto

Tema

Temaet på iTro i mars er «Bibelen».

Sjekk Facebook-siden til YouVersion.