4 løgner kirken fortalte meg om sex

4 løgner kirken fortalte meg om sex

"Jenter bryr seg ikke om sex" og tre andre løgner jeg måtte slutte å tro på.

Tema

Tema på iTro.no i januar er «Skam».

Denne saken ble originalt publisert på Relevant Magazine sine nettsider 14. juni 2014. Den er oversatt til norsk av iTro, og publisert med tillatelse.

Jeg har hørt folk si at det å vokse opp i en evangelisk sammenheng betydde at de aldri snakka som sex. Det var ikke min opplevelse. Jeg vokste opp i den tjukkeste, evangeliske kulturen og vi snakket MYE om sex. Det var bare det at vi brukte all tiden på å snakke om hvordan og hvorfor IKKE ha det.

Som en som ventet til jeg var gift med å ha sex, så var jeg sikker på at jeg var garantert et enkelt og godt sexliv. Når virkeligheten vise seg å være annerledes, ble jeg skuffet og desillusjonert. Bare gjennom gradvise samtaler med andre kristne venner innså jeg at jeg ikke var alene om dette problemet.

Jeg begynte å lure på om det var mine forventninger det var noe galt med. Kanskje jeg hadde blitt fortalt eller forestilt om ekteskapelig sex simpelthen ikke stemte.

Her er de fire største løgnene om sex som jeg trodde på før jeg gifta meg.

1: Alt og all fysisk kontakt fører rett til sex

En gang da jeg gikk på videregående var jeg på en stor kristen ungdsomskonferanse. En kveld hadde en av lederne en skjennepreken rettet mot jentene «Jenter, vi har registrert en del veldig upassende berøring her..”

Den upassende berøringen viste seg å være to ungdomspar som hadde holdt hender da de var i smågrupper. Denne kvinnelige lederen var helt seriøst. ”Jeg vet det ikke virker som en big deal for dere,” sa hun. ”Men å holde hender fører til ANDRE TING”.

Jeg har hørt lignende fra foreldre, lærere, kirkeledere og i bøker. I kirken jeg vokste opp i var det ikke uvanlig at par ikke bare lovte å ikke ha sex før de gifta seg, men noen lovte også å spare deres første kyss til bryllupsdagen. ”Ikke start en motor, om du ikke er klar for å kjøre bilen” og andre lignende metaforer advarte meg mot at enhver fysisk kontakt var en bratt skråning rett inn i hor.

I denne sammenhengen må jeg si at det er SÅ mange bevisste valg du må ta mellom stadiet å kysse og å ha sex. I motsetning til hva Hollywood sier – klær kler ikke av seg selv og kropper passer ikke magisk og uanstrengt sammen.

Om dere er fast bestemt på å vente til ekteskapet, så er det mange gode grunner til å sette grenser i deres fysiske forhold. Frykten for å ha sex ved et uhell burde ikke være en av grunnene.

2: Om du venter til du er gift med å ha sex, vil Gud belønne deg med mind-blowing sex og en magisk bryllupsnatt

Før min bryllupsnatt, hadde jeg blitt fortalt at sexen en har som nygift vanligvis ikke er den beste. Jeg hadde hørt at god sex krever arbeid. Jeg visste at det mest sannsynlig kom til å bli ukomfortabelt i starten. Men det var ALDRI noen som sa at det er mulig at det ikke funker i det hele tatt den første gangen. På bryllupsnatta mi var hode og hjerte mitt tilstede, men kroppen min var stivere og strammere enn en fotballspiller som har vært på turntrening.

Jeg gikk inn i ekteskapet med stor overbevisning om at Gud belønner de som venter, men så skjønte jeg at jeg var veldig forvirra over mekanismen rundt det hele. Jeg følte meg som en total fiasko –  både som kone og kvinne. Og selv om vi (etter hvert) fikk ting til å fungere skikkelig, så var det en vanskelig, frustrerende, pinlig vei – og ikke minst et kraftig fall i vår selvtillit.

Å vente med sex til ekteskapet er ikke en garanti for at du og dere kommer til å ha fantastisk sex eller at det å ha det kommer til å være lett. Alt det garanterer er at den du knoter deg gjennom det med er en som har lovet å elske deg og bli hos deg for alltid.

3: Jenter bryr seg ikke om sex

Som tenåring og ung voksen kan jeg huske de utallige gangene jeg hørte ting som ”Gutter er veldig visuelle og sexuelle, så selv om du ikke tenker på sex, så må du være forsiktig fordi du er ansvarlig for å unngå at gutter faller i synd”.

La oss nå se bort fra hvor nedlatende det er mot menn, og fokusere på den underforståtte antagelsen at gutter er sexuelle og jenter ikke er det. I flere år hørte jeg at ”jenter bryr seg ikke om sex”. Vel, det viser seg at jeg gjør det. Det var en enorm kilde til skam for meg. Lenge følte jeg meg som en frik, helt til jeg skjønte at det ikke bare var meg. Virkelig ikke. Men jeg visste det ikke, for det var ingen som ville innrømme det.

Mange jenter (ja, selv kristne jenter) tenker på sex. Mange jenter (ja, selv kristne jenter) liker sex. Det gjør deg ikke til en frik. Det gjør deg ikke mindre feminin eller unaturlig. Gud skapte oss, både menn OG kvinner, som seksuelle skapninger. Å nyte sex gjør deg til et menneske skapt av Gud, i Hans bilde, med en kapasitet og lengsel etter kjærlighet – fysisk, emosjonelt, mentalt, åndelig og seksuelt.

4: Nå du gifter deg kommer du umiddelbart til å kunne uttrykke deg selv seksuelt uten skyld- eller skamfølelse.

Mange kristne har brukt år – fra dagen de kom i puberteten til bryllupsdagen – på å fokusere sin energi på å holde sine seksualdrifter i sjakk. Og så, i løpet av noen få timer, så er det forventa at de skal stoppe å føle at sexualiteten sin er noe de må være forsiktig med, til at de skal uttrykke den helt fritt. Og ikke var det, men uttrykke den fritt med et annet menneske.

Mange av oss har skyldfølelse programmert i oss – det er sånn vi holder oss seksuelt rene og i tøyler gjennom tiden vi bare er kjærester. Og den ”røde lyset”-følelsen vi har øvet oss på å følge går ikke automatisk bort, selv om en har gitt hverandre ekteskapsløfter og signert noen papirer.

Tema

Tema på iTro.no i januar er «Skam».

Denne saken ble originalt publisert på Relevant Magazine sine nettsider 14. juni 2014. Den er oversatt til norsk av iTro, og publisert med tillatelse.