13 kjennetegn på en god venn, ifølge mine venner

13 kjennetegn på en god venn, ifølge mine venner

Jeg spurte vennene mine om hva de mente kjennetegnet en god venn.

Tema

Temaet på iTro i desember er «Venner».

Hva er det egentlig som kjennetegner en god venn? Det er mange ulike ting man kunne trukket fram. Om jeg skulle ha gjort det helt alene, er det en fare for at jeg hadde glemt noe viktig. Derfor spurte jeg noen gode venner av meg om hva de tenkte om dette.

Disse punktene trakk de fram:

1. En som bryr seg

Når man går gjennom både gode og vonde perioder, er det godt å ha mennesker rundt seg som bryr seg, og som tydelig viser det.

2. Til stede

Gode venner tar seg tida til å være med deg. De er ikke travelt opptatt med alt mulig annet.

3. Tålmodig

Samtidig må man være tålmodig med hverandre. Ting tar noen ganger tid, og en tålmodig venn forstår det.

4.  Villig til å vokse sammen

Framfor å stå på stedet hvil, vil en god venn være villig til å lære og ta til seg nye perspektiver. Og hjelpe deg å gjøre det samme!

Dette er en venn som vil hjelpe deg å se mer av hvem Jesus er.

5. Tar initiativ

Mennesker som tar initiativ, er bra å ha rundt seg. Det vil hele vennegjengen ha godt av, og man vil oppleve mye moro sammen.

6. En som vil bli venn med folk andre ikke vil bli venn med

En god venn løfter blikket og ser om det er noen som ikke har så mange andre rundt seg. I stedet for å overse personen, vil man invitere ham eller henne inn i samtalen.

7. Til å stole på

Rett og slett en du kan snakke med om alt, uten at du er redd for at personen vil si det videre.

8. Trofast

En trofast venn forsvinner ikke med det første, men vil være din venn uansett – i vanskelige tider – ikke bare når alt er fint og flott.

Det finnes venner som skader hverandre, men en sann venn er mer trofast enn en bror. (Ordspråkene 18,24)

9. Støttende

Om du har et prosjekt du jobber med, eller en drøm du vil følge i livet, vil en støttende venn hjelpe deg på veien.

10. Tør å rettlede

Samtidig vil ikke en god venn støtte deg blindt, uansett hva det måtte være. Enda viktigere er det nemlig at venner tør å rettlede deg, dersom de tror du går i feil retning.

11. Ler

Det er godt å le med hverandre. Det sies at en god latter forlenger livet – den gjør i alle fall livet litt lettere noen ganger.

12. Nysgjerrig

En venn viser nysgjerrighet og er interessert i hva du driver med for tida.

13. Ærlig

En god venn tør å være ærlig og snakke sant om ting, selv om det hadde vært mer behagelig å pakke det inn eller pynte på det.

PS: Husk til slutt å være en slik venn selv også! Et vennskap går i begge retninger. Om du forventer at andre skal være der for deg, bør du være der for dem.

Da innser du kanskje enda mer hvor takknemlig du bør være for vennene dine.

Unsplash

Tema

Temaet på iTro i desember er «Venner».