Johannes – «disippelen som Jesus elsket»

Johannes – «disippelen som Jesus elsket»

Johannes forstod hvor mye det betydde at Jesus elsket ham at han beskrev seg selv som "den som Jesus elsket". Det kan du også få kalle deg.

Jesu tolv disipler

Dette er den sjette saken i serien om Jesu 12 disipler (eller apostler). Dette er de som fulgte Jesus tettest mens han levde her på jorda. Dagens disippel er Johannes.

Har du tenkt over at Bibelen snakker mye mer om hvor mye Gud elsker oss enn om hvor mye vi skal elske ham?

  • “For så høyt har Gud elsket verden…” (Joh 3,16)
  • “Vi elsker fordi Han elsket oss først…” (1 Joh 4,19)
  • “Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss…” (1 Joh 4,10)

En som virkelig forstod hvor betingelsesløst Gud elsker sine barn, var apostelen Johannes. Det er han som har skrevet ned alle de tre sitatene over.

«Den disiplene som Jesus elsket»

Men dette var ikke bare noe han skrev ned, dette var sannheter som preget hele måten Johannes så på seg selv. Han omtaler nemlig seg selv som “disippelen som Jesus elsket”.

Dette var en sannhet som ikke bare gjaldt Johannes, det er noe vi også kan si om oss selv. Også jeg kan kalle meg «den som Jesus elsket». Det kan du også.

Høydepunkter fra livet til Johannes

Johannes var en av Jesu aller nærmeste venner. Sammen med broren Jakob og Peter, var Johannes blant de disiplene som tilbrakte mest tid sammen med Jesus, og Johannes er en av disiplene vi leser mest om.

  • Jesus ba ham og broren Jakob til å følge seg, og de forlot faren og fiskebåten og fulgte Jesus. (Matt 4,21-22)
  • Han var på fjellet da Jesus møtte Moses og Elia, og fikk se hans herlighet (Matteus 17,1-9)
  • Han var en av de tre disiplene Jesus tok med i Getsemane-hagen natten før korsfestelsen. (Matteus 26,36-46)
  • Han var til stede ved Jesu kors og fikk oppdraget om å ta vare på Jesu mor, Maria, etter hans død. (Johannes 19,25-27)
  • Johannes løp sammen med Peter til graven påskemorgen og var den første disippelen som trodde at Jesus hadde stått opp fra de døde, da han så de tomme linklærne. (Johannes 20,2-8). (Fun fact: Johannes valgte å legge inn en setning i evangeliet sitt om at han løp fortere enn Peter.)
  • Han var til stede ved pinsedagen da Den hellige ånd kom over disiplene, og han var med på å forkynne evangeliet i Jerusalem. (Apostlenes gjerninger 2,1-4)
  • Han ble forvist til øya Patmos, der han fikk åpenbaringer fra Jesus, som han skrev ned i Johannes Åpenbaring.
  • Han skrev i tillegg Johannes-evangeliet og tre Johannes-brev som vi finner i Bibelen.

Kjærlighetens apostel

Selv om Jesus ga Johannes og Jakob tilnavnet «tordensønnene», har Johannes også blitt kalt «kjærlighetens apostel», fordi han så sterkt understreker betydningen av Guds kjærlighet til oss.

I Johannesevangeliet for eksempel, beskriver Johannes hvordan Gud sendte sin eneste Sønn til verden for å gi oss evig liv, i det som kalles «den lille bibel» og er manges favorittbibelvers:

For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. (Joh 3,16)

Ville gi Guds kjærlighet videre

Johannes er også opptatt av å gi denne kjærligheten videre, og forklarer til leserne av Johannes-evangeliet at han har skrevet det «for at dere skal tro at Jesus er Kristus, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn» (Joh 20,31).

I sine skrifter ber også Johannes de kristne holde fast på sannheten og følge budene. Han ber dem om at de må følge Jesus, med alt det innebærer, og han advarer sterkt mot vranglære.

Men gjennom alt Johannes skriver, kan vi skimte den bakenforliggende sannheten om at alt begynner med Gud og hans kjærlighet til oss.

Jesu tolv disipler

Dette er den sjette saken i serien om Jesu 12 disipler (eller apostler). Dette er de som fulgte Jesus tettest mens han levde her på jorda. Dagens disippel er Johannes.