Bartolomeus – disippelen jeg ikke husker fra søndagsskolen

Bartolomeus – disippelen jeg ikke husker fra søndagsskolen

Navnet Bartolomeus er ikke nevnt mange ganger i Bibelen, men vi møter han kanskje under et annet navn.

Jesu tolv disipler

Dette er den åttende av tolv saker i en serie om Jesu 12 disipler (eller apostler). Dette er de som fulgte Jesus tettest mens han levde her på jorda. Dagens disippel er Bartolomeus.

Bartolomeus – det er litt av et navn. Derfor lurer jeg litt på hvorfor jeg ikke husker det fra søndagsskolen, slik som gårsdagens disippel, Simon seloten.

Om jeg husker rett, «gjenoppdaget» jeg han som en av Jesu tolv disipler da jeg spilte frisbeegolf med iTro-redaktør Nils Kåre Bøe for mange år siden. På et flagg på en kurv sto det nemlig «Bartolomeus». Nils Kåre kunne fortelle at det var navnet på en av disiplene. Jeg har aldri glemt dette øyeblikket.

Hva mer vet vi egentlig om denne disippelen?

Kjært barn har mange navn

Bartolomeus er nevnt i alle fire disippellistene i NT, men er ikke nevnt med navn i noen andre sammenhenger. Det er det korte svaret.

Mange mener derimot at vi muligens møter Bartolomeus under et annet navn: Natanael. Dette høres rart ut, tenker du kanskje. La meg forklare hvorfor noen tror at det er sånn.

1. Ikke nevnt i samme bok

Bartolomeus er kun nevnt i disippellistene. Natanael er kun nevnt i Johannes-evangeliet, som ikke inneholder en liste over de tolv, men som ellers navngir en del disipler i ulike historier.

2. Bartolomeus er et etternavn

«Bar» er arameisk for «sønn» – altså sønn av Tolomeus. Vi kan kjenne igjen den samme oppbyggingen i navnet til fangen som ble sluppet fri i stedet for Jesus: Barabbas.

3. Filip og Bartolomeus

Filip og Bartolomeus er plassert i samme «firergruppe» i samtlige disippellister. Rekkefølgen på disiplene er nemlig ikke identisk hver gang, men det er alltid de samme som er nummer 1 til 4, 5 til 8 og 9 til 12.

Dette kan tyde på at de hadde en relasjon.

4. Filip og Natanael har en relasjon

I Johannes 1 leser vi at det var Filip som fortalte om Jesus til Natanael, som fører til at han senere kommer til tro.

Filip traff Natanael og sa til ham: «Vi har funnet ham som Moses har skrevet om i loven, og som også profetene har skrevet om: Det er Jesus fra Nasaret, Josefs sønn.» (Johannes 1,45)

Usikkert

Helt sikre på at det er én og samme person kan vi ikke være. Det er heller ikke så viktig hva du tenker om saken. Litt interessant synes jeg det er, da!

Natanael vet vi også noe mer om. Han er fra Kana i Galilea, og Jesus gir han svært positiv omtale allerede i første møte:

«Se, der er en sann israelitt, en som er uten svik.» (Johannes 1,47)

Like etter kaller Natanael Jesus for Guds Sønn og Israels konge.

Det siste møtet

Vi møter han igjen i det siste kapittelet i Johannes, på fisketuren da den oppstandne Jesus plutselig sto på stranda. Det står ikke om noe konkret Natanael sa eller gjorde, men bare at han var der.

Da han traff Jesus for første gang, lot han seg imponere av at Jesus hadde lagt merke til at han satt under et fikentre tidligere. «Du skal få se større ting enn dette», sa Jesus den gangen. Kanskje var det dette møtet på stranda Jesus hadde i tankene.

Nå fikk Natanael virkelig se at han var Guds Sønn!

KI

Jesu tolv disipler

Dette er den åttende av tolv saker i en serie om Jesu 12 disipler (eller apostler). Dette er de som fulgte Jesus tettest mens han levde her på jorda. Dagens disippel er Bartolomeus.