Syng din sang, Marthe

Syng din sang, Marthe

I en tid der tropical house, instrumentalmusikk og engelske tekster er Norges musikalske ansikter ut i verden, er Marthe Wang en forfriskende stemme.

Hørt

Marthe Wang – Ut og se noe annet

2017, Kirkelig kulturverksted.

Hennes albumdebut «Ut og se noe annet» viser at fremtiden for norsk musikk er full av håp, vakre harmonier og ærlige tekster.

Du har kanskje sett og hørt henne på Jakobsmesse i Oslo en søndagskveld. Marthe Wang, denne bergenseren som snakker ærlig om livet, og synger «til deg som ligger helt i ro mellom kaos og lykke, mellom tvil og tro» og sier «følg meg». Det hun inviterer deg til å følge henne inn i, er en reise og et tekstunivers som passer perfekt til de grå februardagene. Når luften er kald og klar, ligger alt til rette for å dra «Ut og se noe annet», som hun synger i åpningssporet på denne sterke debutplaten.

Språkets makt og svakheter

Marthe Wang uttrykker seg så naturlig, klokt og innbydende på norsk at det kan vekke spørsmål om hvorfor det ikke er mer norskspråklig pop. Ja, vi har hatt Kaizers, vi har hatt Mods og Åge Aleksandersen, men de nåtidige artistene som skriver på norsk velger ofte et lydbilde som er basert på amerikanske røtter, slik som Karpe Diem, Astrid S og Cezinando.

I selskap av Frida Ånnevik og Ingebjørg Bratland viser Marthe Wang at melodisk teft og sjelegripende sangkraft er virkemidler som løfter norske tekster enda høyere. Den spennende drøftingen om norske artister og språk lar seg begripe lettere ved å lese denne treffende artikkelen av Tarald Lie. Kort sagt: Marthe Wang skriver så du forstår henne, og jo dypere du lytter i dette albumet virker som hun forstår deg også.

Ulike skjebner

Gjennom de ni låtene som utgjør «Ut og se noe annet», gir Wang et innblikk i et allsidig persongalleri. Noe er trolig selvbiografisk, men de fleste tekstene antyder at Wang har hatt med seg tekstblokken og sitt skarpe blikk ute i den virkelige verden. «Ka kan eg gjøre med det?» er et fint eksempel på hvor observant Marthe Wang har vært i skriveprosessen. Låta har massevis av fremdrift, snertne instrumentalhooks og et sangbart refreng som løfter frem en modig tekst.

Vel så modig er Wang i «Størst av alt», som spiller på velkjente assosiasjoner i Skriften, samtidig som den utfordrer oss som lytter til å tenke oss om. Hvor ofte kjemper vi for dem som lider, de som er alene og som sover ute i regnet? Den mest lyriske og forheksende melodiføringen finnes i «Din sang», som er inspirert av et besøk hos en grandtante på Gjøvik. Dette er en sanger det er verd å lytte til om og om igjen.

Produksjon og besetning

Det er ikke mulig å få til et velklingende resultat med kun én ingrediens, noe som demonstreres tydelig gjennom stjernelaget som har arbeidet på denne plata. Musikerne som bidrar er alt fra trommeslagere på UL og huspianister på Beat for beat, til medspillere med Ole Børud, Karpe Diem, Mosaic, Safari og Pixel for å nevne noen. Trygve Skaug har også lånt sin penn til noen av tekstene.

Produsent Markus Lillehaug Johnsen har gjort den store kunst å ikke polere for mye på edelstenen som er Wangs stemme, men gi den et nydelig og organisk klanglandskap å boltre seg i. Lydbildet klinger varmt, modent og jazzinfluert. Albumets uheldige mangel er rett og slett at det er for kort. Heldigvis spår anmeldelser og konsertdeltakelser at Wang kommer til å gjøre seg bemerket mer fremover.

Kjøp, lytt og nyt!

Hørt

Marthe Wang – Ut og se noe annet

2017, Kirkelig kulturverksted.