3 ting vi kan lære av kristne lederes fall

3 ting vi kan lære av kristne lederes fall

Vi må sette vår lit til Gud og ikke til enkeltmennesker.

Livet

Livet er en artikkelserie hvor vi tar opp forskjellige temaer som kan være aktuelle i dagliglivet til iTros lesere.

Det er hjerteskjærende når kristne ledere man ser opp til viser seg å ha levd et dobbeltliv.

Det har vært flere slike avsløringer i høst, blant annet Hillsong NYC-pastor Carl Lentz som var utro mot kona og den nylig avdøde apologeten Ravi Zacharias som er anklaget for seksuelle krenkelser.

For noen kan dette tillitsbruddet fra en person som har spilt en avgjørende rolle i deres egen trosreise føre dem ut i en troskrise.

Hvordan kan man stole på det personen har sagt, hvis man ikke kan stole på personen selv?

 

Her er 3 ting vi kan lære av disse avsløringene:

 

1. Sette vår lit til Gud og ikke ledere

Det er problematisk hvordan noen personligheter dyrkes fram i kristne sammenhenger.

Vi setter enkelte ledere på en pidestall og nærmest forguder dem, enten det er pastoren, evangelisten, lovsangslederen eller den som stadig kommer med profetiske budskap.

Men fallgruven er stor når den kristne tjenesten blir en karrierestige. Få mennesker tåler denne formen for suksess.

Vi trenger å ta tak i hva som gjør at altfor mange kristne ledere faller i synd.

Hvis de ikke blir konfrontert, men bare støttes med blind lojalitet, er det trøbbel på ferde. Da blir veien kort til manipulasjon og maktmisbruk og alt som ikke hører hjemme i et kristent liv.

Vi trenger å ta tak i hva som gjør at altfor mange kristne ledere faller i synd.

Vi må sette vår lit til Gud og ikke til enkeltmennesker.

 

2. Mennesker har mørke sider

Dette er en viktig påminner om at alle mennesker har sine mørke sider.

Hvis vi ikke anerkjenner at dette også gjelder våre kristne ledere, er vi med på å bygge opp et idealbilde som vil være vanskelig å leve opp til.

En av disse kristne lederne som har falt beskrev «den offentlige personen» sin som et fengsel, som noe han trengte å slippe vekk fra.

For vi vet at alt skal komme fram i lyset en dag.

Det betyr ikke at vi ikke skal stille høye moralske krav til kristne ledere. Vi må kunne forvente at de lever ut det de forkynner.

Samtidig må vi vise at vi har nåde og at vi ikke forventer at de er Jesus selv. Bare Jesus har levd et liv uten synd.

I stedet kan lederne våre oppmuntres til å ta tak i det som er vanskelig tidligere, før det blir alvorlig. For vi vet at alt skal komme fram i lyset en dag.

 

3. Egne fristelser

Det er lett å se på andres feil og fordømme det, men vi har alle potensiale i oss til å gjøre noe skikkelig feil.

Det handler om at vi på bunnen er egoistiske mennesker, og vi må aktivt velge å legge bort de egoistiske lystene som leder oss i en usunn retning.

Da trenger vi å ha blikket festet på Gud, på det som ligger der framme og på det store bildet vi er en del av.

Hvis vi bare ser det som er rett foran nesen vår er det lett å falle for fristelser.

Som regel er det ikke ett dårlig valg som fører til en skandale, det er alle de små valgene som er tatt over tid som bygger opp til et stort fall.

 

Så her er lærdommen du kan ta med deg videre:

  • Tenk igjennom hvilke fristelser du er spesielt utsatt for
  • Snakk med noen om de kampene du står i
  • Velg å ikke inngå kompromiss
  • Ha håpet ditt i Gud, ikke i andre mennesker

 

Les mer: Hva skal vi tenke når noen vi ser opp til gjør noe ille?

Les mer:  Det eneste forbildet som aldri vil skuffe oss er Jesus

Hør mer: Damaris’ podcast-episode: «Refleksjoner i møte med historien om Ravi Zacharias – en personlig samtale med Lars Dahle».

Pvt. Kathrin Forbes

Livet

Livet er en artikkelserie hvor vi tar opp forskjellige temaer som kan være aktuelle i dagliglivet til iTros lesere.