THE CHOSEN | Sesong 2:3

THE CHOSEN | Sesong 2:3

Dette er det tredje samtaleopplegget til tv-serien «The Chosen» sesong 2.

The Chosen sesong 2

NLM Ung har laget et samtaleopplegg til tv-serien «The Chosen». Tv-serien er en filmatisering av den Jesus du møter i evangeliene. Les mer om «The Chosen».

For å se episodene gratis må du laste ned appen The Chosen, se nettsiden deres eller se dem på YouTube.

Samtaleopplegg for sesong 2:1

Samtaleopplegg for sesong 2:2

  1. Be sammen. Be gjerne konkret om å få bli bedre kjent med Jesus gjennom disse bibeltekstene, episoden og gjennom samtalen etterpå.
  2. Les bibeltekstene som er bakteppet for episoden dere snart skal se.
  3. Se episoden.
  4. Snakk sammen om spørsmålene og gi rom for å undre dere sammen.

Persongalleri

I denne episoden introduseres vi blant annet for følgende nye personer:

  • Jakob – en av Jesus disipler, som her kalles lille-Jakob (i motsetning til store-Jakob, Johannes sin bror). Han har vært med i serien lenge, men vi har ikke hørt mye om han før nå. Vi får vite at han har en medfødt lammelse, en skade.

Bibeltekster til episode 3

Denne episoden er basert på ett enkelt bibelvers:

Matteus 4,24
Ryktet om ham spredte seg over hele Syria, og de kom til ham med alle som hadde vondt og led av forskjellige sykdommer og plager, både de som hadde onde ånder, de månesyke og de lamme, og han helbredet dem.

Filip og Matteus snakker om sentrale bibelvers, da siterer Filip dette for å lære Matteus at Gud alltid er her sammen med oss:

Salme 139,8
Stiger jeg opp til himmelen, er du der, legger jeg meg i dødsriket, er du der.

Se episode 3: 37 min

Spørsmål det går an å snakke om etter episode 3:

  1. Hva gjorde mest inntrykk i denne episoden? La hver person få tid til å dele litt hver.
  2. Matteus, Rama og Maria Magdalena føler at de skiller seg litt ut i gruppa av de andre disiplene. De har lyst til å lære mer om skriftene (det som nå er Det gamle testamentet) og troen sin. Filip vil gjerne hjelpe dem, men sier også dette til Matteus: «Ingen kunnskap kan gjøre deg mer eller mindre verdifull for Gud. Han er alltid her, nå, med deg og for deg.» Hva betyr det for deg å høre det?
  3. Når Tomas får høre at Jesus også har mistet pappaen sin (Josef), utbryter han: «Det må jeg spørre ham om.» Senere snakker disiplene om den vanskelige politiske situasjonen og at jødene er undertrykket. Da sier Tomas: «Jeg må spørre Jesus om hvorfor Gud tillater dette.» Hva kan Tomas lære oss om hvem Jesus er og hva slags forhold vi kan ha til han? Hva ville du spurt Jesus om akkurat nå?
  4. Mye av denne episoden handler om samtaler mellom de menneskene som lever tettest på Jesus. Rundt bålet er de samlet om ett samtaleemne: Jesus og det han betyr for dem. Her snakker de sant om livet, ler, gråter og diskuterer. Hva er viktigst for deg i et kristent fellesskap?
  5. Peter er tydelig sint på Matteus, og vil ikke tilgi han for at han valgte å jobbe som pengeinnsamler for fienden, romerne. Hvilke ting kan være vanskelige for deg og meg å tilgi? Og hva tror du Jesus ville sagt, hvis han var en del av denne ærlige samtalen mellom Peter og de andre?
  6. Det siste som skjer i episoden er at Jesus kommer totalt utslitt inn i teltleiren etter en slitsom dag med reise og helbredelse av mange mennesker. Hva tenker du når du ser den menneskelige siden av Jesus på denne måten?
Nøkkelvers– lær det gjerne utenat

Stiger jeg opp til himmelen, er du der, legger jeg meg i dødsriket, er du der.

Salme 139,8

 

The Chosen sesong 2

NLM Ung har laget et samtaleopplegg til tv-serien «The Chosen». Tv-serien er en filmatisering av den Jesus du møter i evangeliene. Les mer om «The Chosen».

For å se episodene gratis må du laste ned appen The Chosen, se nettsiden deres eller se dem på YouTube.

Samtaleopplegg for sesong 2:1

Samtaleopplegg for sesong 2:2