Stormer i livet

Stormer i livet

Da Viktoria (18) var 13 år ble hun reddet på Borestranda. I denne andakten sammenligner hun havet med livet.

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene baserer seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.

31. mai 2018 var jeg en av fem som ble reddet på Borestranda. En underhavstrøm førte meg flere hundre meter ut i havet. Jeg husker bølgene som stormet rundt meg. Jeg følte meg fanget av havet. For hver bølge som kom mot meg, kjempet jeg alt jeg kunne for å ikke havne under.

Men på et merkelig vis klarte jeg etter hvert å “bekjempe” bølgene. Selv om jeg var livredd og tenkte at nå klarer jeg snart ikke mer, ble det etter hvert lettere å holde seg oppe.

I etterkant fikk jeg høre om hvor mange som ba for meg. Jeg tror bønnen ga meg styrke til å holde ut.

Livet er som havet

Denne ulykken kan vi ta med oss inn i våre liv i hverdagen. Vi kan tenke at livet er som et hav. Noen dager er det stille på havet og en idyllisk solnedgang, mens andre dager er det kraftfulle stormer på havet. Og sånn er det bare.

Disse fine dagene der havet er stille, er gode dager i våre liv. De dagene det stormer på havet, er de dårlige dagene i livene våre. Det kommer bølger mot oss som gir oss dårlig selvbilde, nedverdige tanker, usunne vennskap, krig, bekymringer og så videre.

Jesus sier til oss «vær ikke bekymret». Når vi stoler på Gud, har Han alltid kontroll, selv i de store stormene. 

Peter og Jesus på vannet

Peter, en disippel av Jesus, var ute i båten sammen med de andre disiplene. Da disiplene plutselig fikk øye på Jesus gående mot dem på havet ble de helt i sjokk. De trodde først Han var et gjenferd.

«Da sa Peter til ham: «Herre, er det deg, så si at jeg skal komme til deg på vannet.» «Kom!» sa Jesus. Peter steg ut av båten og gikk på vannet bort til Jesus. Men da han så hvor hardt det blåste, ble han redd. Han begynte å synke, og ropte: «Herre, berg meg!» Straks rakte Jesus hånden ut og grep fatt i ham og sa: «Du lite troende – hvorfor tvilte du?» Så steg de opp i båten, og vinden stilnet.» (Matt‬ ‭14‬,‭28‬-‭33)

Jesus som anker

Til slutt vil jeg dele et bibelvers fra Hebreerne‬:

‭«Dette håpet er et trygt og fast anker for sjelen. Det når innenfor forhenget» (Heb ‭6‬,19a) 

Jeg håper du vet at midt i stormen er Jesus et trygt anker vi kan holde oss fast til. 

Takk Jesus for at du er vårt sikre anker! AMEN! 🙌🏼

Lightstock / Håkon Rydland

Andakter av og for tenåringer

Søndagsandaktene på iTro er skrevet av og for tenåringer. Andaktene baserer seg på et av skribentens  favorittbibelvers eller 5 grunner til at de er kristne.

Er du mellom 13-19 år, og kunne tenke deg å skrive en andakt for iTro? Ta gjerne kontakt med oss her.