UP Tilbake
Disse tre i redaksjonen skal gjennomføre «perfekt oktober»

Disse tre i redaksjonen skal gjennomføre «perfekt oktober»

Ja du leste riktig. Maria, Lars Åge og Håkon skal prøve å leve så "perfekt" som mulig i én måned.

Perfekt Oktober

I hele oktober skal Maria, Lars Åge og Håkon følge retningslinjer for mat, trening, skjerm, tid med Gud og mye annet.  Det dokumenteres med ukentlige videoer på instagram.

I oktober er månedens tema «perfekt» på iTro.no. Dermed fikk redaktør Simeon Ottosen en idé for hvordan han kan gjøre noe med de udisiplinerte medlemmene av redaksjonen. Det går altså ut over de tre yngste; Maria, Lars Åge og Håkon.

I løpet av oktober må de dermed slavisk følge planen (som du finner nederst i saken) for å prøve og leve et så «perfekt» liv som mulig. Det innebærer økt treningsmengde, fiskemiddager og maks 1 time på mobilen daglig.

Presentasjonsfilm:

(Saken fortsetter under videoen)

Deltakerne

Maria Engås Halsne

Stilling iTro: Journalist
Studie: Medisin
Fritidsinteresse: Lovsang/Musikk, Volleyball
Funfact: Misjonærbarn
Favorittbibelvers: Johannes 3:30

Hva er det som kommer til å bli dine tre største utfordringer i prosjekt oktober?

  1. Døgnrytmen, helt klart. Jeg er et nattdyr, men begynner tidlig på skolen ganske ofte. Så da blir det hardt å stå opp til samme tid hele uka.
  2. Spise sunt. Jeg spiser egentlig veldig mye sunn mat. Men, jeg spiser også godteri nesten hver dag.
  3. Få alt til å gå opp. Jeg har et ganske travelt liv, så jeg er spent på hvordan jeg skal få tid til å legge inn de ekstra tingene denne måneden. Men det blir spennende!

Hva ser du fram til å starte med?
Ser frem til å ha en ekstra grunn til å bruke mer tid i Bibelen. Selv om jeg vet at det er noe som  påvirker hele livet mitt, og er, ja livsviktig – så glemmer jeg det litt for ofte. Det havner litt for langt  nede på lista – så nå skal jeg prøve å sette det på toppen denne måneden. Jeg gleder meg!

Hvis jeg klarer det, ser jeg også frem til å stå opp litt tidligere og få brukt de timene jeg ellers slumrer til å booste effektiviteten litt mer.

Lars Åge Barreth Stavran

Stilling iTro: Journalist
Studie: Utøvende rytmisk musikk
Fritidsinteresse: Fotball
Funfact: Har tatt med kumøkk på fly
Favorittbibelvers: Jeremia 29,11

Hva er det som kommer til å bli dine tre største utfordringer i prosjekt oktober?
Stå opp til samme tid hver dag, trene hver dag og smile 1 minutt hver morgen blir blytungt.

Hva ser du fram til å starte med?
Jeg ser fram til å få gode rutiner på bibellesing, og tid med Gud. Jeg gleder meg også til å invitere noen jeg ikke bor med på middag/kaffe.

Håkon Rydland

Stilling iTro: Markedsansvarlig
Studie: Interkulturell forståelse
Fritidsinteresse: Frisbeegolf
Funfact: Har tatt plastisk kirurgi i panna
Favorittbibelvers: Apg 5,42

Hva er det som kommer til å bli dine tre største utfordringer i prosjekt oktober?

  1. Trening. For å si det sånn – vektene på bildet er ikke representativt for meg. Jeg har aldri vært innom et treningsstudio og trener «aldri».
  2. Å lage mat selv – altså ingen fastfood. Hvis jeg lager speilegg har det en 50% sjanse for å bli vellykket.
  3. 10 000 skritt hver dag. Jeg har en personlig rekord på 38 455 skritt, men det var etter en humpete 10-timers busstur i Afrika. Ellers er snittet ganske lavt.

Hva ser du fram til å starte med?
Jeg ønsker å få en mer effektiv hverdag, og utnytte tiden bedre. Begrensing av unødvendig mobilbruk blir dermed bra. I tillegg til fast 30 minutter bibeltid på morgenen.

iTros «Perfekt oktober» 2019

Og her kommer altså den beryktede listen over hva disse tre skal prøve så godt de kan å følge denne måneden. Har du lyst til å prøve du også? Du er hjertelig velkommen til å prøve så godt du kan, og oppdatere med innlegg på Insta med #itroperfektoktober – så deler vi det kanskje!

Trening:
Mat:
  • Spis frukt og grønt: Fem om dagen
  • Drikk minst 1,5 liter vann hver dag
  • Godteri og sukkerholdig brus: kun på lørdager, og da i begrensede mengder
  • Lag middagsplan for kommende uke senest på søndag
    • Kjøttfri middag tre ganger i uka – maks 500 gram rødt kjøtt i uka
    • Fisk 2-3 ganger i uka
    • Ingen fastfood
    • Lær å lage ny mat – én ny rett i uka
    • For flere ernæringstips, se Helsedirektoratets kostråd
    • For tips til middager, sjekk for eksempel Rema 1000, Kiwi og Meny sine ukestips, i tillegg til f.eks. MatPrat, Trines matblogg. Finnes mange tips på nettet. (Og i kokebøker.)
  • Inviter noen du ikke bor med på middag/kaffe, minst én gang
Skjerm:
  • Ikke skjerm siste time før du legger deg
  • Maks tre og en halv time til tv/film/serie i uka – må skje sammen med andre
  • Mobilbruk: Maks en time om dagen
    • Sosiale medier: maks 15 min per dag (utenom Messenger)
Tid med Gud:
  • 30 min stille tid med bibel/bønn hver dag på fast tidspunkt
  • Minst en gudstjeneste i uka
  • Holde hviledagen hellig. På hviledagen tar vi fri fra jobb/studier. Bruk gjerne litt ekstra tid til Bibel og bønn, og velg selv om du har lyst til å trene.
  • Finn en kristenpodcast du liker, og hør minst én episode i uka
  • Ta del i et diakonalt arbeid i menigheten din
  • Skaff en medvandrer/mentor hvis du ikke har det
Søvn:
  • Minimum 8 timer søvn hver natt
  • Faste tidspunkter for å legge seg/stå opp hver dag (kan forskyves maks én time i helga).
Skole/Studier/jobb:
  • 7,5 timers skole-/arbeidsdager
  • Når det ikke er timer/møter eller obligatoriske ting: Kjør et 25/5-opplegg (altså 25 min lesing/jobbing, så 5 min pause) eller noe tilsvarende.
Annet:
  • Start dagen med å se deg selv i speilet mens du smiler i ett minutt, hver morgen
  • Sett opp budsjett for måneden
    • Få et bevisst forhold til givertjeneste
  • Gå gjennom garderoben din, og gi bort overflødige klær til andre eller til NLM Gjenbruk
  • Gi bort noe minst én gang i uka
  • Vask leiligheten hver uke
  • Les minst én bok
  • Hvis i et forhold: Minst tre date nights i løpet av måneden
  • Begynn å lære en ting du har lyst til, men ikke har fått gjort/turt før
  • Gjør noe kreativt: Skriv en sang, et dikt, lag et maleri eller noe annet
  • Bli med på minst ett kulturelt arrangement
Konsekvenser ved brudd:
  • Miste godteriprivilegier på lørdag
  • Miste fem min med sosiale medier neste dag
  • Miste en halvtime tv/film/serie denne eller neste uke
  • Invitere noen på middag neste uke

 

Håkon Rydland

Siste fra hver kategori