UP Tilbake
Bibelen og penger

Bibelen og penger

Jesus hadde en hel del ting å si om penger.

Tema

Tema på iTro i mars er «Bibelglede».

En norsk bibeloversetter, som hadde jobbet store deler av livet sitt med å studere Bibelen, fikk en gang et spørsmål: «Etter alle disse årene du har jobbet med Det nye testamentet, hva er det som har gjort mest inntrykk på deg?».

Svaret han ga kom nok litt uventet på mange: ”Noe av det som har gjort mest inntrykk på meg,» svarte han, «Er hvor mye, og hvor alvorlig, Jesus snakker om vårt forhold til penger.”

Jesus og den rike mannen

Og leser vi litt i Det nye testamentet ser vi at denne bibeloversetteren har et poeng, Jesus snakker masse om penger!

De som er fattige har sine utfordringer, det handler om å ha nok til å overleve. Men også de som er rike har utfordringer. Det ser vi i møtet en rik mann fikk med Jesus.

Han lurte på hva som skulle til for at han kunne arve evig liv. Han fortalte Jesus at han hadde holdt alle budene fra han var ung, men Jesus svarte ham at han fortsatt mangla én ting. Han skulle selge alt han eide, og dele det ut til de fattige. Deretter skulle han følge Jesus.

Men dette ble for vanskelig for mannen, for han var svært rik. Så han dro bedrøvet bort. Og Jesus sa: ”Hvor vanskelig det er for dem som eier mye, å komme inn i Guds rike!” (Les historien i Luk 18)

Er Gud eller rikdom viktigst?

Men hva var det egentlig denne mannen hadde gjort galt? Var det det at han var rik? Nei, ikke i utgangspunktet. Problemet oppstod når rikdommen ble det viktigste i livet hans. Da han måtte velge hva som var viktigst for ham, å følge Jesus eller beholde pengene sine, viste han hva som var viktigst for ham. Han valgte pengene.

Jesus oppsummerer mye av det han sier om penger når han sier:

«Ingen kan tjene to herrer. (…) Dere kan ikke tjene både Gud og mammon» (Matt 6,24)

(*Mammon kommer av et ord som betyr «det man setter sin lit til», og brukes som regel om rikdom eller eiendom).

Vi må velge hva vi setter øverst. Gud eller rikdommen vår. Og måten vi bruker de pengene vi har fått, kan vise hva det er vi egentlig setter øverst i livet vårt.

Sier vi at vi vil ha Jesus som herre i livene våre, gjelder dette også den siden av livet vårt som har med penger å gjøre. Kanskje kan det også være på sin plass å minne oss om at alt vi har fått har vi fått av Gud, inkludert pengene våre. Hvordan kan vi forvalte dem på en best mulig måte?

Jesus og Sakkeus

Sakkeus var en annen mann Jesus møtte. Han var også rik. Han var toller, noe som på denne tida ofte betydde at han hadde gjort seg rik ved å ta mer betalt enn han hadde rett til. Da han møtte Jesus forandret dette også måten han så på rikdommen sin. Han sa: «Herre, halvparten av alt jeg eier, gir jeg til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal de få firedobbelt igjen». (Les historien i Luk 19)

I motsetning til den første rike mannen, hindret ikke pengene Sakkeus fra å følge Jesus. Tvert imot! Han brukte nå de pengene han hadde til å tjene Jesus, ved å gi til de fattige.

Sjelden i verdenshistorien har så mange hatt så mye penger og rikdom som vi har i Norge nå, og kanskje er det Jesus sa om penger for 2000 år siden vel så aktuelt for oss i dag, om ikke enda mer aktuelt. Kanskje bør vi gjøre det til en utfordring for oss som er rike å hjelpe de fattige til å kunne leve et så godt liv som mulig?

Du vil kanskje også like:

Siste fra hver kategori